JUS standardizacija
ši, protiv kišobrana čije platno propušta kišne kapi ili čiji se mehanizam za rasklapanje kvari posle samo nekoliko upotreba, protiv opasnih igrački, skupih i nekvalitetnih servisnih usluga, reklamnih poruka o "kvalitetu koji se čuje", ali kome analiza ne daje prelaznu ocenu, jer je ispod propisanog, protiv skupog tehničkog egzibicionizma prožetog neracionalnim i špekulantskim motivima itd. Dug je spisak proizvoda koji ne zadovoljavaju norme kvaliteta, ali izvlače dohodak iz džepova potrošača, deformišući realizaciju principa raspodele prema radu.
Jedan od zadataka našeg Odbora biće da se u svakoj organizaciji udruženog
rada formiraju aktivi, a u SOUR-ima konferencije aktiva za unapredjivanje kvaliteta - kao posebni samoupravno= -stručni organi. Svi subjekti od OsnOVvVne organizacije udruženog rada do federacije (pojedinci, samoupravni , poslovodni organi, društveno-političke Organizacije, organi inspekcije i dx.) treba'da se bave problemima kvaliteta
i standardizacije - putom:
- godišnjih programa za unapredjivanje kvaliteta,
stalnih Grusšstvenih akcija "Mesec kvaliteta",
- uporednog ispitivanja kvaliteta istovrsnih DpDroizvoda različitih proizvo=djača u prometu,
– dođeljivanja društvenih priznanja i nagrada za najbolje rezultate u ovoj oblasti,
– objektivnog informisanja javnosti o kvalitetu pojedinih proizvoda i o naporima pojedinih proizvodjača i društva na unapredjivanju kvaliteta,
-– održavanja predavanja, savetovanja
i drugili manifestacija u cilju obrazova-– nJa ne samo proizvodjača i trgovaca, već i potrošaća,
– pupDlikovanja stručnih radova iz oblasti kvaliteta i
- kritičkog razmatranja postojećih propisa iz oblasti kvaliteta radi usavršavanja ove regulative i uključivanja u donošenje novih standarda, tehničkih normativa i ostalih normi kvaliteta.
Jedan od primarnih zađataka Odbora je rad na obJektiviziranjiu ocenjivanja kvaliteta proizvoda u prometu — uvodjenjem i razvijanjem sistema uporednog ocenjivanja kvaliteta proizvoda različitih proizvodjača zatečenih u prometu, umesto komercijalizovanih ocenjivanja na sajmovima i izložbama.
Rezultati ocenjivanja na području Beograda u organizaciji Centra za potrošače mogu se koristiti i na području Niša u meri u kojoj se prođajni asortiman ova dva tržišta podudara. Dopunskim uzorkovanjem i ocenjivanjem proizvoda koji se javljaju na ovom tržištu, a ne
434
i na tržištu Beograda, i putem samoupravnog sporazuma kojim treba predvideti obavezu snabdevačkih organizacija udruženog rada da izbacuju iz prometa proizvode koji su na taj način ocenjeni kao nekvalitetni, može se stvoriti efikasan filter za zaštitu od nekvalitetnih proizvoda.
Inicijativa za formiranje Centra za potrošače ili njegovog isturenog odelenja u Nišu, pokrenuta 1976. godine, nije realizovana zbog nemogućnosti obezbedjenja izvora finansiranja. NO, korišćenje rezultata sa tržišta Beograda uz uzorkovanje i ocenjivanje dopunskog asortimana u Nišu ne zahteva velika sredstva. Finansiranje aktivnosti našeg Odbora koji radi na ocenjivanju i unapredjivanju kvaliteta i dalje ostaje nerešeno. Smatramo da jedino logično i opravdano rešenje predstavlja izdvajanje izvesnog dela sredstava iz Fonda za unapredjivanje i razvoj organizovanog snabdevanja Niša poljoprivredno-prehrambenim proizvodima za ovu namenu, jer bi to dđoprinelo realizaciji svrhe samog Fonda, tj. razvoju i Wah ze 1 UVanıju kvalitetnog snabdevanja.3 Forme mogu biti i drugačije, ali je, svakako, to najopravdaniji put praktičnog realizovanja odredaba Zakona o udruženom radu o učešću potrošača u prihodu (dohotku) trgovinskih
organizacija udruženog rada, koje bi
u Ovaj Fond izdvajale izvesna sredstva. Sem doprinosa organizacija udruženog rada, u ovaj Fond se slivaju i iznosi oduzeti od potrošača putem nepropisno obrazovanih cena ili od mandatnih kazni koje izriču inspekcijski Organi prodavcima koji naplate veću cenu od utvrdjene, koji zakidaju na meri ili čine druge prekršaje u prometu. Sredstva potrebna za sprovodjenje aktivnosti Odbora za kvalitet su po svom volumenu simbolična u odnosu na iznose nepropisne razlike u ceni i izrečenih kazni. Korišćenje ovih sredstava za ispitivanje kvaliteta i stimulaciju kvalitetnog privredjivanja, dovelo bi do toga da se ova sredstva vrate onima od kojih su nezakonito oduzeta — potrošačima. Treba očekivati razumevanje nadležnih organa i istrajati u tom pravcu u ime organizovanih potrošača i društvene zajednice.
Za ovu osnivačku skupštinu organizacije udruženog rađa i drugi društveno-pravni subjekti opštine Niš delegirali su 72 delegata, od čega proizvodne organi za-– cije 22, zemljoradničke zadruge 3, prometne organizacije 13, ugostiteljske 3, saobraćajno-transportne,4, servisne 3, školstvo 4, zdravstvo 2, organi uprave 5, a ostale organizacije (komunalne, OK SSRN, OV Saveza sindikata, Veće mesnih „ajednica, Regionalna privredna kOmoıa i drugi subjekti) 13 delegata.
20 perspektivi bi trebalo formirati
SIZ za snabdevanje na delegatskom principu pr>»hko koje bi se odvijalo finansiranje ovik aıxtivnosti.