JUS standardizacija
Uredjenost zaš štite ma vadu sakomtima republika i autonomih pokrajina, 1 propisim za ' sprovodjenje tih zakona. |
U periodu od 1974. do 1980. godine
sve republike i autonome pokrajine donele su svoje zakone o zaštiti na rađu, kao i niz propisa za IZVTSU JE tih zakona.
Zakonima o zaštiti na radu republika i autonomnih pokrajina, više ili manje detaljno, regulisano je sleđeće:
– pojam zaštite na radu u smislu odgovarajućeg zakona;
– prava i dužnosti radnika u udruženom radu da organizuju, uredjuju, ostvaruju i unapredjuju zaštitu na radu;
– prava i obaveze radnih ljudi koji samostalno obavljaju odredjene đelatnosti u pogledu zaštite na radu;
– položaj, prava i obaveze društveno-političkih zajednica, samoupravnih interesnih zajednica, opštih udđruženja i privredne komore, sindikata, društvenog pravobranioca samoupravljanja, vaspitno-obrazovnih organizacija i organizacija koje se bave stručnim osposobljavanjem kadrova u vezi sa zaštitom na radu;
– mere zaštite na rađu;
1 - uredjivanie zaštite na rađu samougpravnim opštim aktima;
= obaveze OUR i poslodayaca u pogledu zaštite na radu;
- obaveze organa upravljanja u OUR i odgovornih radnika u vezi sa zaštitom na radu;
- prava i dužnosti radnika u vezi sa zaštitom na radu;
- organizovanje poslova zaštite na radu;
– obučavanje radnika iz oblasti zaštite na' radu;
-, obaveze OUR i poslodavaca prema orgamima inspekcije rada;
= organizacija zaštite na radu;
– isprave i evidencije u oblasti zaštite na radu;
-' ovlašćenja i postupak za donošenje
propisa o zaštiti na radu;
- nadzor nad izvršenjem zakona o zaštiti na radu, propisima donesenim na osnovu tog zakona i samoupravnih opštih akata iz oblasti zaštite na rađu;
- kaznene odredbe, i
– odredbe o primenjivanju ranijih saveznih propisa do donošenja odgovarajućih
propisa predvidjenih zakonom o zaštiti na radu.
Pregled sadržaja ovih zakona pokazuje da u republikama i autonomnim pokrajinama danas postoje precizni i savremeni zakoni o zaštiti na radu kojima su u osnovi uredjeni svi vidovi te zaštite.
U pogledu sprovodjenja tih zakona repub-
ličko, odnosno pokrajinsko zakonodavstvo predvidja ovlašćenja republičkih, odnosno pokrajinskih organa za donošenje bližih propisa kojima se ođredjuju opšte i posebne mere zaštite na radu, i uredjuje nadležnost, organizacija, ovlašćenja i dužnosti inspekcije rađa, stvarajući na taj način dobar osnov za celovito i potpuno uredjivanje ove oblasti u SFRJ.
S obzirom da je uredjivanje zaštite na radu do Ustavnih amandmana iz 1971. godine pripadalo zakonođavnoj funkciji fedđeracije, u republikama i autonomnim pokrajinama se đo tog vremena nije razvijala odgovarajuća "prateća regulativa" Kako su propisi za sprovodjenje zakona
o zaštiti na radu donešeni na nivou federacije, oni su posle Ustavnih amandmana iz 1971. godine prestali da važe kao savezni propisi ali su mnoge od tih propisa "preuzele" republike i autonomne pokrajine odredjujući svojim zakonima njihovo primenjivanje đo donošenja odgovarajućih republičkih, odnosno pokrajinskih Propisa. Kako i najnoviji republički, odnosno pokrajinski zakoni o zaštiti na rađu sadrže ođređbe o primenjivanju ranijih saveznih propisa o zaštiti na rađu kao priznatih pravila zaštite na radu ili kao privremenih republičkih,
· odnosno pokrajinskih propisa, može se
izvesti zaključak da ovlašćenja za donošenje bližih propisa, koji su predvidjeni zakonima o zaštiti na radu, u periođu od 1974. do 1980. godine relativno malo su korišćena u republikama i autonomnim pokrajinama. Ovi propisi, koji
su doneseni u periodu od 1947-1971. gođine svakako zahtevaju odđredjeno osavremenjivanje, kako s aspekta razvoja teorije i prakse zaštite na radu, tako i
s aspekta izmenjene situacije u pogledđu ovlašćenja za donošenje odredjenih propisa, sadržaja ovih propisa i organa odgovornih za izvršavanje odredjenih propisa. Može se očekivati da će organi i organizacije, koji su u republičkim i pokrajinskim zakonima o zaštiti
na rađu označeni kao mogući inicijatori i podnosioci predloga za donošenje, izmene i dopune ovih propisa.da poka-
žu veće interesovanje i angažovanost u radu u ovoj oblasti, u narednom periodu.
Zakonima o zaštiti na radu predvidjeno je da se propisima za njihovo sprovodjenje, koje donose ovlašćeni organi u republikama i autonomnim pokrajinama,. uredjuje uglavnom sleđeće:
- uslovi koji treba da budu ispunjeni u pogledu lokacije objekta, dimenzija, površina i radnog prostora u radnim prostorijama i prostorima, u pogledu uredjaja za održavanje propisane temperature, čistoće vazduha i osvetljavanja, sanitarnih uredjaja i uredjaja za sprečavanje prekomerne buke i vibracija;
- zastitne napravu i druge mere zaštite na orudjima za raj;
- najviši dozvoljeni nivo buke 1 vibracija u radnim prostorijama i način na koji se smanjuju buka i vibracije;