JUS standardizacija

kako postaviti ili usavršiti postojeći sistem za praćenje i kontrolu stepena ı obima zagađenosti hrane

RO Soja („monitoring” sistem)

deo III: planiranje i realizacija nacionalnih , monitoring” programa

Mr Franja Čoha, dipl. ing.

PLANIRANJE I POLITIKA DONOŠENJA ODLUKA

Rezultati koji se dobijaju kroz neki od sistema za praćenje i kontrolu stepena i obima zagadjenosti hrane su od izvanredne važnosti za čitav niz različitih potenciJalnih korisnika takvih rezultata, a posebno za državne organe i organizacije nadležne za pitanja zdravstva, poljoprivrede, zaštite životne sredine, trgovine, industrije (posebno inđdustriie hrane i industrije koja utiče na zagadjenje ihrane). Na osnovu tako dobijenih rezultata, državni organi i organizacije odlučuju o široj politici u oblasti proizvodnje zdrave hrane, kontrole hrane i "upravljanja" izvorima hrane.

U oblasti ili pak u zemlji gde se počinje sa realizacijom nekog "monitoring" programa ili se postojeći program proširuje, preporučljivo je dđa se odgovornost za celokupno planiranje i realizaciju pro:jiyama prenese na nivo instirucija gae se inače rezultati slivaju i obradjuju. Kada je to potrebno i moguće,ove institucije predlažu akcije koje uspešno obe zbedjuju onemogućavanje zagadjenja hrane ili utiču na smanjenje nivoa zagadjenosti.

Naravno da je neophodno da u svom radu takve institucije saradjuju sa odgovara-– jućim organizacijama bilo da su one na poziciji vlasti ili ne. Isti princip bi trebalo primeniti i u zemljama u kojima postoje ekstenzivni "monitoring" programi.

Principi koji su pomenuti u materijalu postavljeni su od strane eksperata Ujedinjenih nacija, to jest Svetske zdravstvene opganisacije (WHO) ı Opgamizacije za poljoprivredu ı ishrmu (FAO), a proističu ia projekta UNEP-a (Umited MWational Envrronmment Programe) pod maslovom "FAO/WHO monitortnmg program komtrole zagadjenosti hrane".

Šire posmatramo, sistem za praćenje i kontrolu stepena ı obima zagadjenosti hrane ima za ctlj da zaštiti zdravije Čoveka ı da poboljša ı usavpš“, "rukovanje hranom ı izvorima poljoprivrednih protrzvoda". Ova dva aspekta 'momitorimg" sistema Su medjusobno povezama, a u mekim slučajevima 1 nerazdvojiva. Politika odlučivanja na osnovu rezultata rada Jednog "monitoring" sistema može da se vodi i sa različitih nivoa a u zavisnosti od toga kako je organizovana proizvodnja hrane i kontrola. Medjutim, najbolje je da se konsultuju svi oni u čiju nadležnost spada taj delokrug rađa kao i oni koji su zainteresovani i rade u toj oblasti, pa tek tada da se pristupi donošenju odluka.

Radna grupa - koorđinator aktivnosti u "monitoring" sistemu

Da bi se koordinirao rad prilikom planiranja, realizacije i proučavanja efekata koje je dao uvedeni "monitoring" sistem, Organizacija sa najvećim ovlašćenjima treba

da oformi radnu Jrupu od predstavnika vlasti a kada Je potrebno i od naučnika i stručnjaka iz organizacija van državnog aparata bilo da se postavljaju za stalno ili ad hoc. Radna grupa treba da ima značaj rad-

nog tela državne uprave i svog stalnog sekretara.

U zavisnosti od broja projekata u okviru sistema istraživanja, programa, zavisi broj radnih grupa koje treba oformiti. Najpraktičnije je da jedna radna grupa preuzme potpunu odgovornost za planiranje, realizaciju i proučavanje efekata koje će dati Jedan projekat. Medjutim, ako je potrebno uvesti širi spektar projekata, treba oformiti više radnih grupa, svaku nadđdležnu i

odgovornu za pojedinu oblast unutar programa .