JUS standardizacija
samoupravne organizacione forme delovanja kontrole
kvaliteta u proizvodnji
Ratko Petrov, dipl. ing.
Referat saopšten na III kongresu samoupravljača, jun 1981. godine /;
Organizacione forme delovanja kontrole kvaliteta u proizvodnji treba da buđu odraz zahteva korisnika (tržišta) u odnosu na kvalitet, tehničko-tehnološke uslove i psihosociološko-društveno-ekonomske odnose. Zadatak kontrole kvaliteta uz to je vrlo kompleksan,kao i problemi organizacije i delovanja kontrole kvaliteta. Revolucionarne promene i ideje u proizvodnji i društvenom životu zahtevaju i revolucionarne odzive na području delovanja kontrole kvaliteta. Organizaciona rešenja u kontroli kvaliteta u našoj zemlji su različita u zavisnosti od vrste proizvodnje. U praksi se mogu naći i varijante koje su najbliže koncepciji u SAD (na primer: u automobilskoj i elektronskoj industriji kao i u nekim drugim granama) a neka rešenja su bliska koncepciji SSSR-a (u metalurgiji ,na primer).
Zakonom o udruženom radu je definisano da radnici udružuju svoj rađ i sredstva u društvenoj svojini izmedju ostalog i u cilju zadovoljavanja ličnih, zajedničkih i društvenih potreba i interesa, prilagodjavajući se zahtevima domaćeg i stranog tržišta u pogledu kvaliteta proizvoda i usluga. Na taj način se praktično opredeljuju za zahteve za kvalitetom proizvođa i usluga u onoj meri u kojoj isti zadovoljavaju svojstva proizvođa i usluga u odnosu na zahteve korisnika - tržišta.
To bi Bila prava definicija kvaliteta. U toku rađa – u proizvodnom procesu pos toji međjusobna povezanost i zavisnost izmedju delova tog procesa zbog čega su tu i prisutne razne poteškoće. Iz toga proizilazi potreba da se uspostave odredjeni principi u naveđenom procesu proizvod=nje.u odnosu na korisnike.a prvenstveno treba otkloniti razloge koji dovode do tih poteškoća. .
Kvalitet proizvođa i usluga ne može da se
238
shvati kao nešto posebno i izdvojeno, ne= go kao jedan od faktora koji utiču na društvenu prođuktivnost rada. Na taj način Je kvalitet ugradjen u ceo tok radnog procesa. Ukoliko ga jedno društvo razvija i utiče na njegovu afirmaciju putem razvijanja osećanja odgovornosti za kvalitet kod svakog radnika, poslovodni i samoupravni organi u ostvarivanju, odđržavanju i unapredjenju ovog kvaliteta, podjednako sa drugim komponentama, obezbedjuju siguran i dugoročan razvoj društvene reprodukcije na koju kvalitet ima veliki uticaj. Radi ostvarivanja odgovornosti u odnosu na kvalitet potrebno je da se uspostavi odredjena metodologija rada koja bi se sastojala u sledećem:
- planiranje - realizacija - proveravanje — akcija.
- pOonOVnO proveravanje - prvenstveno rađi sprečavanja ponavljanja grešaka.
U toku realizacije, u proizvodnji se javljaju razne tehničko-tehnološke teškoće koje nameću odstupanje ođ kvaliteta i njegovog ostvarivanja u ođredjenim fazama rađa. Zato je izuzetno važno na OSnOVu tačnih podataka pređuzimati osmišljene akcije, koje zahtevaju svestrano uključiva-_ nje čoveka i njegovog celokupnog iskustva i osećanja u vezi sa ostvarenjem planiranog kvaliteta. To bi bila prava kontrola.
Uloga čoveka u ostvarivanju kvaliteta proizvoda i usluga je od posebnog značaja,jer se on pojavljuje kao subjekat koji ugradjuje svoj živi rad u proizvode i usluge kao aktivan faktor u kreiranju i odlučivanju na svim područjima društvenog delovanja.
Po svojoj prirodi čovek ima sleđeće Osobine: ,
- ne voli i teško podnosi kontrolu od strane drugoga,
- želi da u potpunosti iskaže svoje sposobnosti.