JUS standardizacija
završnoj kontroli, podatke o ponašanju proizvoda u prometu i eksploataciji, podatke o troškovima kvaliteta i ekonomičnosti kvaliteta itd. U prometu i eksploataciji ne postoji nikakav informacioni sistem o kvalitetu proizvoda, pošto se isti do sada i nisu kontrolisali, izuzev izveštaja inspekcijskih organa na svim nivoima, koji takođe nisu ni dovoljni niti su deo sistema već izolovani pokazatelji. Verovatno da bi i ove nedovoljne informacije imale više efekata ako bi se koordinirano prikupljale i obrađivale, kao i distribuirale. U ovom slučaju lakše bi mogao da se sagleda stvarni obim nadzora, a postojeći problemi koji se javljaju u nazdoru bili bi dostupni zainteresovanim inspekcijama i ostalim odgovornim organima u našem društvu;
Značaj inforrnacija posebno ističemo zbog toga što ni jedan sistem, pa ni sistem obezbeđenja kvaliteta, ili njegovi podsistemi (delovi), ne mogu bez njih da egzistiraju niti da budu efikasni.
Ako želimo da govorimo o obezbeđenju kvlaiteta kao o sistemu, tačnije o jedinstvenom sistemu u našoj zemlji, onda moramo konstatovati da verovatno nema uslova za njegovo postojanje. U jednom organizovanom sistemu moraju da postoje funkcije upravljanja, organizovanja, rukovođenja i izvršavanja. Teško je zamisliti da u sistemu obezbeđenja kvaliteta, gde su ukljućeni skoro svi faktori u našem društvu, od Skupštine SFRJ, skupština socijalističkih republika i autonomnih pokrajina koje donose zakone i politiku u ovoj oblasti, pa preko izvršnih veća i njihovih organa koji donose propise i naučnih institucija do organizacija udruženog rada proizvodnje, prometa i ostalih, gde se realizuje i obezbeđuje zahtevani
kvalitet za domaće tržište. pri izvozu i uvozu, može da se ostvari centralizovano i jedinstveno upravljanje, organizovanje i izvršavanje, Ne postoji u SFRJ organ, organizacija ili instituciaja čija je funkcija i odgovornost da se stara o obezbeđenju kvalitete. Zbog ovoga bi se verovatno Jedino moglo ići na određeni stepen koordiniranja i sinhronizovanja aktivnosti u oblasti obezbeđenja kvaliteta. Mesto gde bi ova koordinacija mogla da se izvrši verovatno je Društveni dogovor o standardizaciji i unapređivanju kva-
liteta proizvoda i usluga, koji pruža mogućnost posebnog dogovaranja svih koji su uključeni u ciklus obezbeđenja kvaliteta, koordiniranja i sinhronizovanja akcija, bilo da se radi o pojedinim oblastima proizvodnje, granama ili užim problemima standardizacije i kvaliteta, U slučaju ostvarivanja konkretnog dogovora svi organi i organizacije bi mogli, svako u okviru svoje nadležnosti, efikasnije da izvršavaju aktivnosti, na bazi usaglašenih planova i programa rada.
Ako bi sa gledišta ukupne problematike obezbeđenja kvaliteta hteli da istaknemo mesto problema koji se raspravljaju na ovom Savetovanju „ATESTIRANJE 82”, onda moramo reći da se ovde može bliže da ukaže i da se pomogne razrešavanju samo jednog dela problematike obezbeđenja kvaliteta, Međutim ovaj deo, iako ne tako veliki po obimu, veliki je po značaju, pošto prvi put u Jugoslaviji stvara predusiove za obavezan i organizovan nadzor nad kvalitetom proizvoda značajnih sa aspekta bezbednosti i zaštite, u čemu već postoje početni uspesi, Prvi put pristupamo stvaranju sistema ovlašćenih organizacija koje mogu sa velikim stepenom meufralnosti da sprovode ispitivanja, pri čemu je ovaj sistem u nadležnosti savezne uprave. Izgrađivanjem sistema atestiranja i znaka kvaliteta dolazimo do mogućnosti saradnje ili uključivanja u slične sisteme koji postoje u svetu, čime zbog principa reciprociteta u saradnji, omogućujemo da se olakša izvoz ı da se uklone ili ublaže tehničke barijere koje su sve prisutnije u međunarodnom prometu. Ovim sisternima mi ostvarujemo i zaštitu našeg tržišta pri uvozu značajnih proizvoda organizovanom i obaveznom kontrolom od strane naših ovlašćenih organizacija za atestiranje ili ispitivanje. Raspravljanjem o znaku kvaliteta i uporednih ispitivanja može se na ovom Savetovanju doći do bližih definicija i potreba za istima, čime se doprinosi poboljšanju kvaliteta proizvoda na našem tržištu. Povezivanje cena i kvaliteta proizvoda može da stvori interes i organizacija proizvođača i potrošača, Čime bi se dobio snažan instrument za regulisanje i obezbeđenje kvaliteta.
Mislim da su ovo sve vrlo ključne i važne aktivnosti u sistemu obezbeđenja kvaliteta u Jugoslaviji.
313
E IR __-________ 1 ____C o_O O O O COOL LO OLO UL U OLU O O LL SL LOR. - NWRRIUMUVJMML VIII JMV.U MUN IVANA CRO UUAWNNAARAAUARAV UA NE RRA:
Standardizacija 1982./br, 7—8B