JUS standardizacija
čajeva dugotrajne, u proseku su trajale od 1 godine do 1,5 godine, bile su skupe i u mnogim slučajevima potreb- -
no ih je bilo zbog pojedinih nedostataka na aparatima, ponavljati, što je imalo za posledicu još dodatno povećavanje troškova. Nastavljati tako svakako ne bi bilo dobro za razvoj Gorenja. Uvideli smo, da je za proizvođače vreme dragoceno i da su za nas zanimljivi samo oni sistemi koji nam omogućuju brzo i racionalno rešavanje naših problema. Sve to je bilo moguće realizovati intenzivnijim proučavanjem propisa pojedinih država i formiranjem proizvoda kod kojih su bile, već u toku razvoja, poštovane sve specifičnosti, odnosno zahtevi, u odgovarajućim propisa pojedinih država.
Sve od 1961. godine pa do danas, kada Gorenje izvozi svoje proizvode u preko 60 država na svim kontinentima, u okviru Gorenja se razvila ispitna stanica, koja danas aktivno sarađuje sa više od 15 nacionalnih instituta, koji su ovlašćeni za atestiranje električnih aparata za domaćinstvo, te obavlja sve aktivnosti na području atestiranja i održavanja za oko 400 različitih atestnih znakova dodeljenih pojedinim tipovima aparata u raznim državama. Naša iskustva pri savlađivanju tehničkih barijera na inostranim tržištima su vrlo različita. Uslovljavaju ih pre svega: 1. Želje i izvozna usmerenja Gorenja na pojedina strana tržišta 2. Mogućnosti koje nam nude pojedine strane institucije ovlašćene· za atestiranje električnih aparata za domaĆinstvo. Kao što sam već spomenuo izvozni asortiman Gorenja je u odnosu na različite zahteve pojedinih tržišta, kupaca i velikog broja država, vrlo širok. Upravo zbog toga smo se u našem radu, a to je sticanje pojedinih nacionalnih znakova, prihvatili tog posla za svaku državu posebno. Većom angažovanošću na proučavanju zahteva pojedinih tržišta, kao i aktivnom saradnjom pokušali smo doći do svega onog što bi nam, po teoriji, moralo nuditi atestiranje, odnosno ispitivanja na bazi CB, Copenhagen procedure ili bilo kojeg drugog sistema. Uvideli smo, da za nas, jugoslovenskog proizvođača konačnih proizvoda, gde do skora na području atestiranja nismo imali skoro ništa ı nismo bili uključeni ni u jedan međunarodni sistem atestiranja, ti sistemi s obzirom na veliki broj konstruktivnih kao ı električnih razlika na aparatima, u toj situaciji, ne nude posebne ugodnosi. Uvek, kada smo se odlučivali za te postupke, morali smo savlađivati put predviđen za one koji nisu učlanjeni u pojedini sistem, odnosno za one, koji na tom području nemaju svoje, za to ovlašćene, nacionalne institucije. Ti postupci su za nas duže trajali, bili su skuplji i konačno upravo zbog razlika u aparatima za različita područja nisu imali željeni efekat. Prisiljeni smo bili, da menjamo naš mentalitet. Većim ulaganjima u vlastite laboratorije i kadrove, većom angažovanošću u
II IR O O a O a a O O a a a a O O _____________- ________________________________________________ II ——— _—_—C-—
Standardizacija 1982./br. 9—10
radu i aktivnijom saradnjom sa institutima u, za nas, najinteresantnijim područjima izvoza, kao što su SR Nemačka i Austrija, pridobili smo poverenje pojedinih instituta kao, VDE — VERBAND DEUTSCHER ELEKTROTECHNIKER — SR Nemačka i PRUF — und VERSUCHSANSTALT DER ELEKTRIZITATSWERKE OSTERREICHS i VERSUSHSANSTALT FUR ELECTROTECNIK AM TGM — AUSTRIJA, tako da danas praktično vršimo svu delatnost atestiranja u našim laboratorijama, u prisutnosti njihovih predstavnika. Takvo sudelovanje ima za nas više prednosti:
1. stičemo iskustva
2. dobijamo u vremenu, što je od bitne važnosti
3. odmah i neposredno možemo, da reagujemo u smislu otklanjanja manjih konstruktivnih i električnih nepravilnosti, koje najčešće proizlaze pre svega iz mehaničkih i električnih kvarova pojedinih ugrađenih komponenata 4. štedimo na troškovima prevoza kao i na troškovima koji su uslovljeni pripremom i eventualnim ponovnim slanjem dodatnih uzoraka zbog manjih nedostataka, ili zbog pojedinih kvarova na ugrađenim komponentama. Naravno, dobar rezultat takvog načina rada uslovljen je
ulaganjem većeg procenta vlastitog rada, veće discipline u
proizvodnji i prednodnim uređivanjem svih zahteva pro-
pisa koji se tiču ugrađenih električnih komponenata.
Moramo biti svesni, da je za dobijanje pojedinog znaka
bezbednosti ili znaka kvaliteta za bilo koji električni apa-
rat za domaćinstvo, bezuslovno potrebno dobijanje od-
govarajućega znaka za ugrađene komponente. Upravo sa
tim imamo u Gorenju još danas najveće teškoće. U izuze-
tno teškim uslovima privređivanja, kakvi su trenutno u
Jugoslaviji, prisiljeni smo često zbog neurednog snabde-
vanja različitim komponentama, da uvodimo alternative.
Slabosti su pre svega u premalom izboru domaćih kooperanata i njihovom presporom prilagođavanju zahtevima stranih tržišta. Zbog toga, u koliko želimo naše proizvode izvoziti na razna svetska tržišta, prisiljeni smo, gde je moguće, da rešavamo pored svoje problematike i problematiku kooperanata. To ima za posledicu pored velikih vremenskih gubitaka i velike finansijske troškove. Pri tome moramo imati u vidu, da su strane ispitne stanice najviše zauzete baš sa tim poslovima i da ispitivanje pojedinih komponenata traje prosečno od 6 meseci do 1 godine. U koliko naši kooperanti uopšte uređuju tu problematiku u većini slučajeva se zadovoljavaju sa dobijanjem potvrde odnosno atesta samo jednog inostranog instituta. Najčešće je to kod naših kooperanata znak VDE. Samo retki od njih uređuju tu problematiku i u drugim državama. Tačno je da su ti postupci skupi. Toga smo takođe mi svesni jer godišnje na stranim tržištima potrošimo samo za troškove atestiranja i održavanje dobijenih
451