JUS standardizacija
— aktivno učešće u aktivnostima na međunarodnom planu u ovoj oblasti, radi stvaranja mogućnosti da se utiče na ove aktivnosti u skladu sa našim potrebama, kao i radi efikasnijeg korišćenja već postignutih rezultata. Da bi ovi napori dali odgovarajuće rezultate, potrebno
je, pre svega:
— intenzivnije raditi na jačanju kadrovske baze u obla-
sti standardizacije,
— unaprediti sistern planiranja standardizacije,
— unaprediti postupak rada na izradi jugoslovenskih standarda,
— stvoriti uslove za aktivnije učešće u radu međunarodne standardizacije i preduzeti mere za efikasnije korišćenje rezultata ovog rada.
Jačanje kadrovske baze za poslove standardizacije
Kvalitet propisa standardizacije i njihovo sprovođenje u praksi, zavise u velikoj meri od kadra koji je odgovoran za standardizaciju na svim nivoima — jugoslovenskorn, granskom, internom. Od toga koliko kadar koji radi na standardizaciji u o"ganizacijama udruženog rada poznaje ulogu i mogućnosti standardizacije, zavisi, ne samo uspešan razvoj interne standardizacije, već i uspešno ukljčivanje OUR u aktivnosti granske, jugoslo'venske i međunarodne standardizacije. S toga je jačanje Kedrovske baze za obavljanje poslova standardizacije jedan od osnovnih uslova za povećanje rezultata štandardizacije u narednom periodu. Problem kadrova u oblasti standardizacije može se razmatrati kroz broj kadrova koji je u potpunosti ili delimično angažovan na poslovima standardizacije, kao i Kroz upućenost tih kadrova u ciljeve, ulogu, instrumente i tehniku rada na standardizaciji. Sadašnja situacija pokazuje da su kadrovski resursi u organizacijama koje donose propise standardizacije i raspoloživi kadrovi za poslove standardizacije u organizacijama udruženog rada, u većoj meri ograničavajući faktor zadovoljavajućeg tempa donošenja propisa standardizacije. Međutim, zbog restrikcija koje postoje u pogledu povećanja Droja radnika u organizacijama društveno-političkih zajednica, a slična je situacija i sa mnogim služoama internih standardizacija u organizacijama udruženog rada, ne može se nešto značajnije postići u smislu angažovanja znatno većeg broja kadrova za poslove standardizacije. Pa ipak, povećanje broja kadrova se mora obezbeđivati u onim privrednim granama i delovima našeg društva koji sada nisu u dovoljnoj meri uključeni u proces standardizacije. Drugi pravac je bolje korišćenje kadrova za poslove standardizacije, koje podrazumeva brigu o racionalnijem angačovanju kadrova i većem uključivanju najstru-
546.
ćnijeg kadra u zemlji, u prvom redu naučnoistraživačkih institucija, u poslove standardizacije.
Treći pravac je povećanje znanja o standardizaciji svih kadrova koji imaju pojedine zadatke u vezi sa standardizacijom. U zavisnosti od zadataka koje radnici u vezi sa standardizacijom obavljaju, zavisi i potreban obim i nivo njihovog znanja. Stručnjaci iz OUR koji rade u komisijama za jugoslovenske standarde, pre početka rada, morali bi se na primer, prethodno upoznati sa Zakonom o standardizaciji, sa postupcima rada na jugoslovenskim i me- đunarodnim standardima, sa radom drugih nacionalnih institucija za standardizaciju, sa sistemom informisanja i publikacijama o standardizaciji itd. Sada u najvećem broju slučajeva ne postoji sistematski pristup upoznavanju ovih stručnjaka sa disciplinom standardizacije, što sigurno usporava kvalitetno i efikasno uključivanje novih kadrova u proces standardizacije.
Poslednjih godina pojedine društveno-stručne organizacije, složene organizacije udruženog rada, visokoškolske institucije i druge organizacije preduzimaju pojedinačne akcije na obrazovanju kadrova za poslove standardizacije. Međutim, nivo razvoja standardizacije u Jugoslaviji zahteva bolji kvalitet programa obrazovanja i sistematski pristup koji će pružiti kompletno znanje odgovarajućim kadrovima, o standardizaciji. Za izradu i izvođenje takvih programa u našoj zemlji danas ima mogućnosti. Zbog toga, smatramo da bi, sa koordiniranim pripremama, uz racionalno Korišćenje sredstava, trebalo pristupiti izradi i realizaciji jugoslovenskog prdgrama obrazovanja stručnjaka zaposlenih na poslovima standardizacije. Ovaj stav nije nov, on je bio prisutan u zaključcima ranijih savetovanja o standardizaciji, međutim, smatramo da je u ovom momentu neodložna njegova realizacija. Učesnici Društvenog dogovora o standardizaciji među kojima su i sve organizacije nadležne za obrazovanje kadrova, trebalo bi, da kao jedan od svojih prioritetnih zadataka, izrade koncepciju permanentnog obrazovanja kadrova za poslove standardizacije. Drugo pitanje u području obrazovanja, kome nije do sada poklonjena dovoljna pažnja, je oskudnost literature o standardizaciji na našim jezicima, dok isto tako
. znamo da postoji dosta inostrane literature, koja je
zbog uslova nabavke i jezika veoma teško dostupna organizacijama udruženog rada. Popis ove literature, njeno prevođenje na jezike naroda Jugoslavije i publikovanje, morao bi biti u narednom periodu vrlo hitan zadatak za društveno-stručne organizacije SADUS i JUSK.
Koordinacija u obiasti standardizacije
U dosadašnjoj praksi sprovođenja standardizacije, mno-
Standardizacija 1982/br. 11—12