JUS standardizacija
je svih.zainteresovanih u nas, posebno u pogledu utvrđivanja mogućnosti proizvođača i mogućnosti obavljanja ispitivanja, kao i u proceni uticaja komponenti bezbednosti na probleme ekonomsko-tehnološke prirode. Sve ovo ukazuje na to da još uvek ne postoje svi potrebni preduslovi za uspešno sprovođenje sistema homologacije i da je potrebno uložiti puno napora od strane svih učesnika u ovom procesu, da bi se došlo do zadovoljavajućih rezultata.
Mora se reći da privreda odnosno, proizvođači motornih vozila sada pokazuju znatno veći interes za uspostavljanje i efikasno sprovođenje sistermma homologacije uglavnom zbog orijentacije na izvoz domaćih proizvoda i sprečavanje uvoza nehomologovane opreme. Pri ovome od velikog značaja je mogućnost obavljanja homologacije u našoj zemlji.
Na konsultativnom sastanku svih proizvođača motornih vozila, koji je organizovao Savezni zavod za standardizaciju, ova zainteresovanost se manifestovala u zahtevima za bržim usvajanjem ECE pravilnika i efikasnijem sprovođenju nacionalnog sistema homologacije. Rečeno je da već prihvaćeni pravilnici utiču na proizvodno programsku i investicionu orijentaciju. Pri tome su izražena i određena strahovanja da usvajanje izvesnih ECE pravilnika može da ugrozi pojedine proizvođače i da se tome mora pokloniti potrebna pažnja.
Data je podrška Saveznom zavodu za standardizaciju u naporima za iznalaženje mogućnosti bržeg sprovođenja ovog sistema i stvaranju potrebnih preduslova za njegovo nesmetano odvijanje.
SPROVOĐENJE SPORAZUMA U JUGOSLAVJIJI
Na osnovu Zakona o standardizaciji Savezni zavod za standardizaciju je nadležan za sprovođenje Sporazuma o homologaciji delova i opreme motornih vozila i on tu svoju obavezu sprovodi u okviru jugoslovenskog sistema homologacije koji je regulisan zakonom i izjednačen sa sistemom atestiranja u SFRJ.
Od prve faze rada na izradi i donošenju propisa o obaveznoj homologaciji, do njihove primene — predviđen je čitav niz aktivnosti u pogledu praćenja priprema nacrta propisa, diskusije sa svim zainteresovanim o mogućnostima primene u SF RJ, objavljivanja propisa i naredbe o obaveznoj homologaciji, ovlašćivanja orga-
nizacija u SFRJ za obavljanje homologacionih ispitiva- .
578
nja, vršenja nadzora nad ovim x„dorganizacijama, izdavanja saopštenja o dodeljenim homologacijama, itd. Pored toga, Zavod je dužan da sarađuje sa ECE i zemljama potpisnicima Sporazuma. On organizuje rad komosija Saveznog zavoda za standardizaciju koje prate rad odgovarajućih radnih grupa ECE. Zavod učestvuje u radu grupe WP 29, gde zastupa interese utvrđene u pomenutim komisijama.
Drugim rečima, Zavod je koordinator svih navedenih aktivnosti u zemlji i održava stalnu vezu sa ECE. Na drugoj strani Zavod sprovodi politiku borbe za kvalitet kroz sistem homologacije.
Nesumljivo je da su najznačajniji ciljevi sistema homologacije bezbednosne i zaštitne karakteristike kojima se štite životi i zdravlje, okolina i vredna materijalna dobra. Na ovo ukazuje i činjenica da od 118 projekata, koji se nalaze u programu ECE, 94 spada u oblast koja se odnosi na bezbednosne krakteristike motornih vozila, a 17 u oblast zaštite životne sredine. iz ovog se vidi da je osnovna orijentacija i cilj Međunarodnog sprazumevanja opšte povećanje nivoa bezbednosti vozila.
U politici sprovođenja sistema homologacije poseban naglasak se stavlja na značaj homologacije u oblasti prometa vozila u trgovini, a naročito u izvozu, kao i u smislu stalnog stimulatora razvoja domaće automobilske industrije.
Savezni zavod za standardizaciju odgovarajućim propisima reguliše sprovođenje u život Sporazuma vodeći računa da pri tome ne ugrozi interese privrede. Sa svoje strane privreda je dužna da na vreme pristupi neophodnim pripremama za prihvatanje određenih propisa, jer odlaganja moraju imati strogo utvrđenu vremensku granicu. Kolebljivost i nedoslednost u sproveđenju ovakve politike može naneti velike štete i ugroziti mogućnost sprovođenja sistema homologacije, odnosno Sporazuma.
Isto tako, treba naglasiti da naša zemlja sprovodi međunarodni Sporazum o homologaciji zbog sopstvenih interesa u pogledu bezbednosti, zaštite, održavanja izvoza, kao i koristi od uzajamnih priznavanja rezultata ispitivanja i odgovarajućih dokumenata, između zemalja potpisnica ovog Sporazuma.
PRIHVATANJE ECE PRAVILNIKA U SFRJ
Kao što je već rečeno, jedan od glavnih razloga sporog
Standardizacija 1982/br. 11—12