JUS standardizacija

D.3.2 ireba da se skrene pažnja zakonodavnim telima da treba da se zainteresuju za donošenje standarda na koje će se moći pozivati u zakonodavstvu. Organi vlade treba da budu kontinualno informisani o onome što je urađeno na standardima na koje se treba pozivati i treba da očekuju da budu pozvani da učestvuju u radu kada se započne sa revizijom već postojećeg standarda. Zainteresovane vladine organizacije treba da budu spremne da učestvuju u radu na standardizaciji a, kada finasijska ograničenja i administrativni postupak stvaraju prepreku učeššću, treba da traže sredstva da se ove teškoće prevaziđu: i

D.3,3u slučaju da nacionalne organizacije za standardizaciju ne uspeju da tačke, koje se smatraju vitalnim za interes vlade, budu prihvaćene treba jasno reći da dotični standard nije prihvatljiv za svrhu koju je vlada utvrdila; organi vlade mogu prosuditi da li standard odgovara ciljevima koje su oni utvrdili, nezavisno od bilo koje procedure koja je odabrana za pripremu takvog standarda; D.3.4pri odabiranju različitih tehnika ,,pozivanja na standarde” poželjno je da organi usvoje tehniku koja će.obuhvatiti reviziju standarda u skladu sa praksom i tehničkim progresom, uz što manje kašnjenje

D.3.5nacionalne organizacije, koje pripremaju standarde, treba da imaju na umu da format standardarda treba da bude takav da olakša njihovu upotrebu u zakonodavstvu, pri pozivanju na taj standard. Gde se interes nekog od zakona ograničava na izvesne aspekte standarda, korisno je da ovi aspekti budu sadržani u odeljku koji se može odvojeno utvrditi u propisu koji je u pitanju.·

D.3.6 treba uvesti postupak kojim će se osigurati da

dokumenti, na koje se poziva, budu publikovani ili lako dostupni.

E. POSTUPAK SA UVEZENIM PROIZVODIMA

PREDSTAVNICI VLADA ODGOVORNI ZA POLITIKU STANDARDIZACIJE

— podsećajući da je EEK u odluci G(XXX//1975/ izrazila nadu da će njihov rad dovesti do ubrzanog napretka međunarodne standardizacije, posebno u pogledu otklanjanja tehničkih prepreka međunarodnoj trgovini, koje nastaju zbog različitih standarda i tehničkih propisa ili njihove različite primene;

— imajući u vidu vrednost blagovremenog informisanja vlada o tehničkim propisima još u toku njihove pripreme ili pre datuma izdavanja, u slučajevima u

kojima ne postoji adekvatno usaglašavanje takvih propisa na međunarodnom nivou i gde nedostatak usaglašenosti može stvoriti tehničke prepreke međunarodnoj trgovini;

polazeći od toga da je uzajamno priznavanje ispitivanja kroz međunarodne sporazume krajnji cilj koji treba da se postigne u pogledu međunarodne saradnje u oblasti atestiranja;

SLOŽILI SU SE DA PREPORUČE

E.1 Da vlade EEK treba da osiguraju da se uvezeni pro-

F.

izvodi ne tretiraju nepovoljnije u odnosu na standarde i tehničke propise, od nacionalnih proizvoda i da ovi standardi i propisi ne stvaraju prepreke međunarodnoj trgovini onda kada su proizvodi, koji treba da se uvezu, u skladu sa standardima zemlje koja uvozi ili odgovaraju zahtevima staridarda koji su strožiji od onih koje postavlja zemlja uvoznica.

SKLAPANJE I UMAPREĐENJE MEĐUNARODNIH SPORAZUMA O ATESTIRANJU

PREDSTAVNICI VLADA ODGOVORNI ZA POLITIKU STANDARDIZACIJE

imajući u vidu da završni akt Konferencije o bezbednosti u Evropi tretira međunarodnu saradnju u oblasti atestiranja kao značajno sredstvo za eliminisanje tehničkih prepreka međunarodnoj trgovini i industrij skoj saradnji; podsećajući da je EEK u odluci D(XXX1I/1976) upozorila svoja nadležna važnija pomoćna tela da oni treba, pored tema koje se specijalno pominju u završnom aktu a odnose se na multilateralnu pDrimenu od strane Komisije, da poklone specijalnu pažnju multilateralnoj primeni drugih odredaba datih u odeljku završnog akta pod nazivom „,Saradnja u oblasti privrede, nauke i tehnologije i u oblasti životne i radne sredine kao što su ,,Unapređenje međunarodnih sporazuma i drugih odgovarajućii sporazuma o prihvatanju atesta o saobraznosti sa standardima i tehničkim propisima”: imajući u vidu da, čak i ako su propisi i standardi usaglašeni, još uvek postoji rizik da mogu nastati tehničke prepreke trgovini ako postoje različita ispitivanja i različiti postupci prihvatanja rezultata ispitivanja; · imajući na umu: (a) da se obezbeđenje saobraznosti karakteristika kvaliteta robe i usluga sa standardima obično prepušta dogovoru između prodavca i kupca;

: 591 „SU ee u uuu auu ru irsyii" BJr=" |" mmuuunuu | ULuaf ln u uuu Kr r _____"_______- TI _______ 2594 Standardizacija 1982/br. 11—12