JUS standardizacija

gije i unapređenje tehnologije, organizacije, samoupravnog organizovanja i poslovne politike OUR-a u saobraćaju. .

— Da usavršavanje saobraćajnog sistema i povećanje njegove efikasnosti, treba da prati tehničko-tehnološke promene koje nastaju na bazi istraživanja i tehnološke revolucije u oblasti izgradnje saobraćajne infrastrukture, usavršavanja vučnih i transportnih sredstava, signalno-sigurnosne automatike, razvoja integralnog tran sportnog sistema i organizacije rada.

— Da dosadašnja iskustva iz oblasti funkcionisanja saobraćaja pokazuju da su najnepovoljnija ona rešenja koja nisu uopšte ili nisu u dovoljnoj meri vodila računa o pripremljenosti saobraćaja za rad u vanrednim uslovima. Zbog toga, naročiti značaj ima stalno ažuriranje planova i provera usvojenih rešenja u praksi. Istovremeno, ova rešenja moraju biti i komponente u opštoj strategiji razvoja saobraćajnog sistema imajući u vidu neravnomernost teritorijalnog rasporeda privrednih potencijala, sirovinskih i energetskih izvora koji imaju značajnu ulogu sa gledišta povećanih napora zemlje u vanrednim uslovima.

— Da planska priprema saobraćaja za vanredne uslove treba da pođe od stvarnog (zatečenog) stanja i materijalno-tehničkih mogućnosti, iskazanih zahteva korisnika saobraćajnih usluga i bilansa saobraćajnih mogućnosti obuhvatajući i procenu veličine bilansnih rezervi. Svi planski, tehničko-tehnološki i drugi elementi funkcionisanja u vanrednim uslovima, moraju biti što približniji onima koji su odraz ukupnog stanja u redovnim uslovima. Međutim, perspektivne planove treba usmeriti tako da se svi uočeni nedostaci otklanjaju u zavisnosti od ekonomskih mogućnosti društva.

Učesnici Savetovanja se zalažu da mere i aktivnosti na

planu razvijanja i unapređenja sistema ONO i DSZ,

treba istači po nosiocima, odnosno komponentama narodne odbrane, u kom pravcu PREDLAŽU:

Društveno političke zajednice, odnosno nadležni organi uprave za poslove saobraćaja, u planiranju saobraćaja u vanrednim uslovima na svom području, dužni su da kroz procenu, planove i funkcionisanja, neprekidnu proveru u praksi i stalnu doradu — usavršavanja, obezbede angažovanje raspoloživih saobraćajnih kapaciteta, od najsavre menijih do najjednostavnijih, zavisno od mogućnosti i stvarnih potreba u konkretnim vanrednim uslovima, uz punu koordinaciju svih organa DPZ, koristeći se i primerima iz prošlosti. Tako, na primeru zemljotresa u Crnoj Gori kada su bili oštećeni putevi i željezničke pruge, bio je moguć samo pomorski, delimično vazdušni helikopterski a na kratkim relacijama jedino zaprežni, to-

34

varni ; nosački transport, što je sve uspešno i organizovano. Osnov ovakvog planiranja treba da bude sveobuhvatna procena uslova, zadataka i mogućnosti odvijanja saobraćaja u nadležnosti dotične DPZ, kao koordinirajućeg i plansko-upravnog organa. Ovu procenu treba raditi na osnovu procene DPZ, jednog stepena više i elemenata za procenu koji se odnose na mogućnosti saobraćaja na teritoriji u kojoj su nadležni.

U skladu sa tim, učesnici Savetovanja smatraju da je potrebno preduzeti sledeće:

1. Na nivou Federacije:

— Propisima definisati „vanredne uslove” te uskladiti iste sa obavezama svih subjekata da svoja opšta i druga akta i planove usaglase sa obavezama koje proizilaze iz usvojenih zakona i propisa;

— Uskladiti rešenja lokacije materijalnih rezervi Federacije tako da u slučaju kada se angažuju organi za unutrašnje poslove i jedinice oružanih snaga, re postoji dvojni režim regulisanja saobraćaja, odnosno obezbediti sadejstvo po vertikali i horizontali;

— Uskladiti rešenja lokacije materijalnih rezervi Federacije tako da se u vanrednim usiovima saobraćaja rastereti disperzije ovih materijalnih rezervi.

— Aktivirati i povezati sistem veza u skladu sa Društvenim dogovorom o opštem planu veza Jugoslavija, tako da se svake godine organizuje i izvede po jedna vežba tog sistema veza;

— Razraditi sistem delegirania predstavnika oružanih sna ga za radne organizacije u oblasti saobraćaja i Vveza, te usaglasiti sadašnja rešenja sa ujednačenim Kriterijumima tog sistema. Povezano sa ovim, treba razmotriti i pitanje obrazovanja koordinacionih tela, komandi putne mreže, komandi stanica i dr. te i u vezi sa tim ujednačiti kriterijume;

— Doneti odgovarajuće podzakonske propise predviđene saveznim zakonom o narodnoj odbrani, kao i drugim saveznim propisima koji su od uticaja na bezbednost saobraćaja i društvenu samozaštitu, s tim da organi Federacije iniciraju da socijalističke republike i autonomne pokrajine to isto učine u skladu sa svojim zakonima;

— Sprovesti do kraja u život zaključke Saveznog izvršnog veća donete na 92. sednici iz 1975. godine i odredbe Društvenog dogovora o saobraćajnoj politici koje se odnose na unifikaciju, tipizaciju i standardizaciju transportnih sredstava i opreme, preko Privredne komore Jugoslavije.

2. Na nivou republika, pokrajina i opština

Savetovanje posebno ističe značaj planiranja u republi-

Standardizacija 1983./br. 1—2