JUS standardizacija
kama i pokrajinama i mikroplaniranja, u čemu je značajna uloga mesnih zajednica, opštinskih i gradskin skupština. Kroz ove planove treba obezbediti jedinstvo planova razvoja sa razvojem i funkcionisanjem saobraćaja, posebno za vanredne uslove. Plan jedinstvenog saobraćaja na teritoriji, kao deo opštih planova, treba da polazi od konkretnih uslova, realne procene mogućih vanrednih uslova, opasnosti i posledica, te u skladu sa raspoloživom infrastrukturom, saobraćajniri sredstvima i opremom, ko risteći naučne metode i tehniku planiranja, obezbediti organizovani prevoz ljudi i materijalnih sredstava, regulisanje tokova saobraćaja i plansko korišćenje celokupne saobraćajne infrastrukture.
Da bi saobraćaj mogao, sa raspoloživim kapacitetima, da zadovolji zahtevu u vanrednim uslovima neophodno je da bude planski rasterećen određenih zadataka u takvim uslovima. Da bi se to osiguralo potrebno je da DPZ obezbede na svojoj teritoriji sredstva za život i rad. To praktično znači da je neophodno preduzeti miere Za OSpOsobljavanje lokalnih putnih saobraćajnica i organizovati izgradnju potrebnog skladišnog prostora u kojem bi se čuvale materijalne rezerve osnovnih društveno-političkih zajednica, ali na njihovoj teritoriji, sa određenim normativima hrane, ogreva, goriva, guma i osnovnih repromaterijala itd., čime bi se saobraćaj u vanrednim uslovima osposobio za nesmetano funkcionisanje, a i rasteretio uobičajenih svakodnevnih obaveza u snabdevanju stanovništva u kritičnim situacijama, u prvim danima nastanka vanrednih uslova. Pored toga, treba pristupiti i sagledavanju mogućnosti korišćenja zaprežnih i tovarnih sredstava i opreme, biciklističkih sredstava, opreme i sredstava u nosačkom transportu uključujući i njihov razvoj i proizvodnju. U tom cilju, neophoddno je razviti i širu društveno-političku aktivnost u MZ i DPZ, naročito na razvoju biciklističkog i motorističkog sporta.
||
Organizacije udruženog rada i samoupravne interesne
zajednice u oblasti saobraćaja i veza, kao izvršni organi,
obavezne su da svoju procenu i planiranje zadataka u
vanrednim uslovima više usklade sa planovima DPZ i
delatnostima tehničko-tehnoloških sistema u čijem sas-
tavu deluju.
Na Savetovanju je posebno ukazano na potrebu usaqgla-
šavanja planova odbrane i funkcionisenja saobraćaja u
vanrednim uslovima sa OOUR koje deluju u velikim —
složenim tehničko-tehnološkim sistemima, i to:
— po horizontali, sa odgovarajućim opštinskim organima, kako bi im se obezbedila potrebna materijalno-tehnička sredstva i ljudstvo za izvršenje zadataka, i
— po vertikali, sa odgovarajućim RO, SOUR i zajednicama (JŽ, JPTT i druge), kako bi planovi OOUR održava-
li potrebne interese širih DPZ, koje preko tih struktura daju odgovarajuće zadatke. Posebno, Savetovanje ukazuje i na to da još uvek nije iznađen model integralnog delovanja, organizovanja i korišćenja saobraćaja u vanrednim uslovima, što bi trebaio da se što pre razmotri i u praksi primenjuje (u miru uvežbava). Savetovanje je, pored toga, ukazalo i na neke specifične zadatke i aktuelne probleme OUR i SIZ u pojedinim granama saobraćaja, i to:
1. Železnički saobraćaj
Zbog velikih mogućnosti masovnog prevoza, ekonomičnosti, brzine i uvek stalne mobilnosti, železnički saobraćaj ima poseban značaj i ulogu u vanrednim uslovima. Strategijom razvoja ove grane saobraćaja treba podržati opštu tendenciju da se budući razvoj železnice usmerava na povećanje transportne nosivosti i brzine kretanja, uz korišćenje domaćih izvora pogonske energije. Ovaj sistem treba da raspolaže, za slučaj vanrednih uslova rezervom vuče, koja osigurava i regionalnu autonomnost vučnih kapaciteta sa gledišta pogonske energije, da obezbedi osamostaljivanje dela mreže železničke pruge usled prekida koloseka i veza od ostale celine, način priprema radnika za rad u takvim uslovima,-pripremu i izvršenje vuče, energetski potencijal i sl.
Polazeći od napred izloženog, kao i stanja u železničkom
saobraćaju potrebno je:
— Posebnu pažnju posvetiti planiranju i organizaciji železničkog saobraćaja u vanrednim uslovima prevoza;
— Obezbediti usklađeno operativno rukovođenje saobraćajem, koje omogućava brzo i efikasno izvršenje zadataka; — U izvršenju zajedničkog plana razvoja Jugoslovenskih železnica dati prioritet onim objektima i tehničkim sredstvima koja su od posebnog značaja u vanrednim uslovima;
— U realizaciji dogovorenog programa razvoja, da ŽTO-a i proizvođači železničkih sredstava i oprems dosledno sprovode već usvojeni projekat TUS-a, kao i da tekućim planovima i programima međusobno usklađuju izgradnju i nabavku novih kapaciteta; .
— Ubrzati donošenje mera iz dogovora i sporazuma u cilju razrešavanja problema koji proizilaze iz dosadašnjeg nepovoljnog položaja železnice, što treba da stvori bolje uslove za razvoj i osposobljenost železnice za funkcionisanje u vanrednim uslovima;
— U sistemu održavanja infrastrukture i voznih sredstava, dosledno sprovoditi planske mere za materijalno obezbeđenje rezervnih delova i sklopova, pristupiti njihovom osvajanju od strane domaće industrije, u cilju smanjenja zavisnosti od uvoza, povećanja njihove raspoloživosti i otklanjanja uskih grla;
Standardizacija 1983./br.1—2