JUS standardizacija

je. Osnovni ciljevi kojima se teži, tada se svode na preventivno delovanje i obezbeđenje kvaliteta proizvoda znatno pre njegovog izlaska na tržište. Tada se atestiranje, postavljeno u smislu same definicije, svodi na rutin-

ski postupak konstatacije da karakteristike kvaliteta pro-

izvoda zadovoljavaju propisane, date standardom. Drugim rečima, zahtevi u pogledu kvaliteta karakteristika koji podležu obaveznom atestiranju, moraju se ugraditi u proizvod prvenstveno u fazi razvoja i to na isti način kao što se utvrđuju sve ostale karakteristike funkcionalnog karaktera. Prema nekim analizama rađenim u oblasti elektroindustrije dokazuje se da 50 do 60 % problema sa kvalitetom u procesu proizvodnje nastaje zbog nerešenih tehničkih pitanja u fazi razvoja proizvoda. U toj fazi obezbeđuje se predviđanje kvaliteta i pouzdanosti a polazeći od izrade dokumentacije, usaglašavanja kvaliteta sa proizvodnim mogućnostima procesa, korelacije između metode proizvodnih merenja i ispitivanja sa laboratorijskim ispitivanjem, određivanja tolerancije parametara u procesu proizvodnje, organizovanja pilot proizvodnje, pa sve do atestiranja prototipa, nulte i probne serije.

Drugim rečima, novi proizvod nastaje kao plod zajedničkog rada stručnjaka koji rade na istraživanju i razvoju proizvoda, sa stručnjacima kontrole kvaliteta uključujuĆi i one koji rade u oblasti atestiranja. To znači, da se u cilju prevencije, u fazi razvoja sprovode proveravanja, ispitivanja, izveštavanja i korektivne akcije. U takvom procesu, sam čin atestiranja u smislu dobijanja sertifikata, u širem smislu te reči, ili atesta prema Zakonu, kao neophodnog uslova za izlazak proizvoda na tržište, SVOdi se na formalni postupak. Na taj način, radne organizacije ne rizikuju da, prilikom atestiranja proizvoda u ovlašćenoj organizaciji ili čak prilikom nastupa na inostrano tržište, dođe do odbijanja prihvatanja proizvoda. Ako uzmemo u obzir da je tehnološki postupak za taj proizvod već postavljen da su urađeni svi potrebni alati, ne treba posebno ukazivati na troškove koji bi se tom prilikom javili.

U postavljenom konceptu, u velikoj meri se skraćuje vreme osvajanja novog proizvoda, odnosno njegovog uvođenje na tržište. Prema tome možemo zaključiti da je uloga atestiranja u radnoj organizaciji, što možemo nazvati razvojno-proizvodnim atestiranjem, od velikog značaja. Iz tih razloga, krajem šezdesetih godina u El-u se prišlo organizovanju ispitnog centra koji je trebalo da se bavi ispitivanjem proizvoda tadašnje grupacije široke potrošnje. Koncepcijski je tako postavljen da pripada kontroli grupacije i da se bavi problemima pouzdanosti, radiosmetnji, merenjem performansi i bezbednosti.

Jedan od osnovnih zadataka je uključivanje stručnjaka iz ovih oblasti još od razvojnog projekta do konačnog puštanja proizvoda u serijsku proizvodnju. Kasnije,

102

tačno definisanim postupcima i metodama praćen je kvalitet proizvoda. Iz ovakvog pristupa proistekao je veliki broj internih standarda koji su normativno rešavali problem kvaliteta proizvoda, a samim tim i unapređenje poslovanja radne organizacije.

Za svaki nov proizvod, ukoliko ne postoji jugoslovenski standard, izrađuje se interni standard na bazi IEC-a ili se IEC standard direktno primenjuje. Ukoliko se radi o izvozu proizvoda na tržišta sa specifičnim zahtevima preuzimani su i standardi tih zemalja. Tako se došlo do nivoa koji garantuje određen kvalitet, odnosno Ispunjava zahteve pri izvozu.

Kasnijim transformacijama u okviru sistema Elektronske industrije došlo se do formiranja osnovne organizacije udruženog rada za ispitivanje kvaliteta koja kvalifikovano ı neutralno, nezavisno od proizvođača, može da izvrši ispitivanja i dž ocenu o određenom proizvodu. U okviru svoje delatnosti ova osnovna organizacija se bavi ispitivanjem bezbednosti električnih ı elektronskih aparata ı uređaja, sastavnih delova, ispitivanjima pouzdanosti (eksperimentalna provera) i merenjem radiofrekventnih smetnji. U svom planu razvoja ima zacrtan razvoj po postojećim laboratorijama ı formiranje novih laboratorija. Atestiranje kao izuzetno značajna delatnost u okviru ispitivanja kvaliteta proizvoda zauzima posebno mesto u sistemu Elektronske «industrije „NIŠ. Iz tih razloga je ı ova funkcija poverena osnovnoj organizaciji udruženog rada za ispitivanje kvaliteta, koja zadovoljava sve zahteve postavljene Zakonom o standardizaciji i Naredbom o obaveznom atestiranju proizvoda koji prouzrokuju radio-frekventne smetnje ı Naredbom o obaveznom atestiranju električnih aparata za domaćinstvo. Uzimajući sve specifičnosti u obzir navešćemo i primer da proizvod koji nije dobio atest u Jugoslaviji nije dobio ni certifikat OVE-a, Tek nakon sprovođenja potrebnih analiza, postupak atestiranja je nastavljen ı doveden do kraja.

Drugi primer je još drastičniji. Proizvod za koji je kupljena licenca nije ispunjavao zahteve Jugoslovenskog standarda i nije mu se mogao izdati atest. Davalac licence je priznao nedostatak pravdajući se da standardom njegove zemlje ta odredba nije obuhvaćena mada je baza kod oba standarda bio IEC .propis. Situacija je jasna. U kupovinu licence se ulazi bez prethodno izvršenih svih Ispitivanja. O negativnim posledicama, suvišno je govoriti. Imajući u vidu sistem, cilj i sprovođenje atestiranja treba naglasiti da su sastavni delovi izuzetno veliki problem. Potvrde, odnosno protokole o ispitivanju izdaju mnoge organizacije u zemlji, a čak se koristi i atest kao javni dokumenat za sastavne delove.

Međutim, i pored nerešenih nekih pitanja iz oblasti atestiranja moramo konstatovati da napori koji se u tom cilju ulažu daju rezultate.

Standardizacija 1983./br.3—4