JUS standardizacija

na. Mada osnovni standard JUS M.N0.001 pruža ipak dovoljno osnova za pravilno razvrstavanje, problemi će se javljati u domenu registracije vozila, prilikom popisa vozila u voznom parku i u statistici, jer su u tim sistemima prisutni drukčjii modeli, zasnovani na praksi organa angažovanih na tim poslovima ili delom na sadržajima standarda iz 1960. godine. Nema drugog puta do da se dogovorena rešenja iz novog standarda JUS M.N0.001 postupno i dosledno sprovode u život, u praksu i sisteme U organima unutrašnjih poslova, statistike, carine, proizvodnje, prometa i školstva.

Na kraju neće biti suvišno da se ukaže na prisutnost samohodnih radnih mašina u osnovnoj klasifikaciji vozila. Niz je samohodnih radnih mašina u građevinarstvu, rudarstvu i drugim oblastima privrede koje jesu samohodne, ali za koje se ne može vezati osobina saobraćajne podobnosti (na pr. motomehanizovane drobilice, valjci, testere, kosilice, kopači, bageri, bušači, kao i druge motomehanizovane mašine koje, mada samohodne, ne mogu biti smatrane saobraćajnim sredstvima). Razgraničenja će se lakše sprovoditi kada bude donet standard o klasifikaciji traktora (gde su i gusenična vozila, motokultivatori, rovokopači, cevopolagači i drugi specijalni traktori) i standard o klasifikaciji građevinskih mašina. Aktuelni standard JUS M.N0.001 polazi od opredeljenja da se mogu smatrati vozilima na motorni pogon samo one samohodne radne mašine koje mogu biti učesnici u saobraćaju, kroz njihovo prisustvo na saobraćajnoj površini radi održavanja putne podloge ili opreme na putu ili radi neke druge intervencije na saobraćajnoj površini ili koje se, kao i traktori, zatiču u saobraćaju samo uzgredno. Kao ' vozilo na motorni pgon traktor je nezaobliazno i saobraćajno sredstvo, mada se njegovo prisustvo u saobraćaju, prema stanovištu ISO 3833, smatra samo uzgrednim. Isti stav konsekventno treba da se primenjuje i na samohodne radne mašine koje su upućene na korišćenje saobraćajnica. Ukoliko su samohodne radne mašine formirane na hodnom sistemu traktora, svrstavaju se u traktore, a one na šasiji automobila svrstavaju se u specijalna radna motorna vozila po JUS M.N0.010 tačka 1.2.2.3.5 kao automobili za vršenje rada. Samohodne radne mašine koje ne mogu da se svrstaju ni u traktore, ni u automobile, ni u građevisnke mašine, razvrstavaće se na zahtev o vanstandardnom razvrstavanju, posebnim rešenjem direktora SZS. Novi standard JUS M.N0.001 unosi novo svetlo i u domen karakteristika vozila po načinu pogona (mišićni, motorni, stočni) i po načinu sprezanja motornih i priključnih vozila (zaprežna vozila, skupovi odnosno spregovi vozila).

U terminološkoj sferi nađena su konsenzusom opšte prihvaćena rešenja za nazive vozila kako je to dato u tekstu standarda i kako to odgovara sadašnjem stepenu razvijenosti naše stručne terminologije.

238

STANDARD O KLASIFIKACIJI DRUMSKIH VOZILA

Revidiran standard JUS M.N0.010 iz 1983. godine razlikuje se od izvornog standarda istog kodiranog broja iz 1960. godine u svemu osim u obuhvatnosti koja je manje ili više u istim granicama. Metodološki pristup je izložen. u uvodnom delu ovog komentara, diferencijacija pojmova, po sadržaju i obimu, urađena je sistematski, na osnovu selektiranih kriterijuma, uvažavana su dosledno pravila definisanja, a konkretne izreke o sadržaju date su u gradaciji hijerarhijske lančane povezanosti nižih pojmova sa višima.

Osnovno pravilo za korektnu definiciju pojma određenog ranga, tj. da se jedan pojam definiše sa pozivom na viši rodovski pojam i specifičnu razliku, poštovano je dosledrio. U tome se metodološki koncept ovog standarda bazira na međunarodnom standardu ISO 3833. Opredeljenje za takav model iskazivanja sadržaja obavezuje na punu dogradnju pojmova super strukture i uvažavanje razlika kod pojmova različitog hijerarjijskog ranga, vodeći računa o tome koji je pojam obuhvaćen a koji obuhvata. Primera radi navodi se redosled hijerarhiiske nadređenosti kod kipera (samoistovarivača):

— samoistovarivač (kiper) — 1.2.2.3.3.4

— automobil za prevoz tereta — 1.2.2.3.3 — automobil — 1.2.2.3

— drumsko motorno vozilo — 1.2.2

— drumsko vozilo na motorni pogon — 1.2 — drumsko vozilo — 1

Sama definicija samoistovarivača (kipera) glasi: automobil za prevoz tereta (1.2.2.3.3) sa otvorenim tovarnim prostorom i uređjajem za samoistovar tereta. Ona informiše da se radi o automobilu za prevoz tereta (1.2.2.3.3) i time se iscrpljuje u određivanju rodovske pripadnosti, a zatim se specifično određuje (sa otvorenim tovarnim prostorom i uređajem za samoistovar tereta) u odnosu na druge automobile za prevoz tereta obuhvaćene zajedničkim pojmom pod 1.2.2.3.3. Želi li se saznati puna odrgđenost sadržaja i pripadnosti, mora se ići po hijerarhiji

·naviše do pojma drumsko vozilo (1), a ako je i to nedo-

voljno, postupak se proteže na osnovu standarda JUS M.N0.001, gde se saznaje da drumsko vozilo pripada grupi vozila kao kopnenih saobraćajnih sredstava, a grupa vozila zajedničkom rodu saobraćajnih sredstava, sa kojima se završava svođenje indukcijom, od koga počinje razlikovanje dedeukcijom. Van «okvira standarda JUS M.NO.001 nalazi se, analognim analitičkim postupkom, da saobraćajna sredstva pripadaju rodu tehničkih sredstava, ova rodu sredstava, ova pak višem rodu industrijskih proizvoda složene strukture i funkcije, sve do pojma SUMMA GENERA, koji bi mogao biti ili pojam „stvar“ ili pojam „materija“, iznad kog nivoa prestaje saznanje. Za praktične potrebe dovoljan je obim analize i

Standardizacija 1983./br. 9—10