Kalendar Prosveta. [Za god.] 1928

111

само четири месеца у овој години подбацила је трошарина за 53 милијона динара напрама прошлој години. Исто тако и такса наплаћено је ове године у четири месеца за 20 милијона динара мање него у прошлој години за исто време.

А кад државни приходи у такој мери подбацују, знак је, или да су државни порески терети превелики или да привреда односне земље преживљује дане великих поремећења и застоја у социјалној продукцији.

Код нас изгледа да постоји и једно и друго: с једне стране државни и самоуправни су терети доиста тешки, а с друге стране наша привреда стоји у знаку општег застоја. Тај застој у нашој привреди има се добрим делом свести на потешкоће с којима се бори наша пољопривреда. Наша пољопривреда трпи већим делом од нерационалног начина производње. Осим тога, елементарне непогоде не дају да се код нас пољопривредних продуката производи макар у оној мери, колико би се уз добре климатске прилике и крај нерационалног начина производње могло произвести. Прошле године имали смо кише и поплаве; ове године незапамћену сушу. Сељак је изгубио способност да се у граду појављује као купац у јачој мери: кад нема шта да прода, не може ништа ни да купи. Због тога је и схватљиво, да и државне финансије након две лоше жетве у нашој земљи нису могле остати неуздрмане. Народ из свих крајева наше државе тужи се на високе порезе. Из свих крајева наше земље чују се јачи или слабији гласови о пореској преоптерећености.

Међутим, појам пореске преоптерећености није јасно прецизиран појам; он крије у себи много субјективних и релативних елемената.

Историја наиме нигде не бележи, да се је и кад и један народ хвалио малим порезима. Напротив, позната је склоност свих народа, да се туже на висину пореза. Али било је ипак случајева где су тешки порези уистину директно угушивали народну привреду.

Због велике релативности у појму »пореске преоптерећености« потребно је најпре да поближе одредимо појам преоптерећености па да онда одговоримо на питање да ли код нас влада пореска преоптерећеност.

Пореска преоптерећеност може наиме бити двојака: апсолутна и релативна. Апсолутна пореска преоптерећеност у једној земљи може да постоји онда, кад су порези тако велики да за њихово убирање није више довољан народни доходак као порески извор, него се мора посегнути и за народним иметком да се у државне касе утјера тражена свота новаца. Таква преоптерећеност може у једној земљи да постоји само краће време. То се догађа већином у временима, кад држава и народ доспију у велику нужду. Ратни заплетаји, елементарне непогоде, као поплаве, суше могу уистину учинити, да народу постане немогућим плаћање пореза из редовних прихода, па се због државне нужде посегне и за народним иметком.