Narodna enciklopedija srpsko-hrvatsko-slovenačka : III knjiga : N—R

Ове везе, и ако нису донеле Србима · никаквих важнијих резултата, утврдиле су наде Срба из Утарске у Русију, те су | "се они и даље обраћали њој за помоћ. Те: наде су повећане после славне руске победе. над Шведима. 1709. Вест о скором рату Русије против Турака. ојачала je

тежњу многих угарских (Срба ла шређу у руску војну службу и да се боре против

Турака. Кад „je избио рат, настојали су

они на све начине, да се пробију до 'руске војске.

Дубровачки трговац и дипломата, р0-'

дом Херцеговац, Сава Владисављевић, доцнији троф Рагузински, тајни помоћник посланика. Украјинцева. у Цариграду, доостао је 1702 у Азов са својом лађом робе, ступио је у руску службу и наговорио је

Русе на балканску акцију. Шре почетка

ратног похода на Турску (1711) послао -је цар Петар, на Савин потицај пуковника. Михајла Милорадовића, пореклом Херце-

товца, и капетана Ивана Лукачевића. са,

граматом 'у Црну Гору, позивајући Црно-

торце у борбу, да се прогнају следбеници

Мухамедови у њихову постојбину, у. аграшске пустиње. Црноторци су се одушевљено одазвали позиву и напали су Никшић, Шелторицу и Жабљак. Милорадовић је на-

бавио. средства зајмом Кол манастира и“

_ трговаца. Руски. неуспех Ha Пруту. 1711

осујетио је наде на општи покрет хришћана у Турској. У Шрутском Миру нису Руси ништа уговорили за, Црногорце. Милорадовић и Лукачевић отишли су из Црне Горе 1712. оставивши. Црногорцима.

– писмену похвалу за њихову храброст и

препоруку да не шпривнају никаква г0еподара него цара. То, је била слаба утеха, што нису могли“ спасти Црну Гору од казненог похода босанског везира Ахмет пале 1712. пред којим су и сами узмакли.

Препуштени сами себи Црноторци су се обратили цару Џетру 1713 с питањем,

како ће се спасти од Турака. Одтоворено

им је тек крајем 1714 нека се преселе у Русију. Тако је Шрна. Гора искусила 1714 страшну освету Нуман-паше Ћуприлића.

Владика Данило спасао се, са, малим бро- ~

јем Црногораца, на млетачко земљиште па. |

је онда. отишао у Русију, да тражи помоћ

и враћање дута, који је Милорадовић за. рат

учинио. Владика је добио 10.000 рубаља.

за помоћ народу и црквама, и за отплату

(дугова, а више му је обећано по свршетку |

шведског рата. Одобрена је помоћ и це: тињском манастиру (500 рубаља сваке „треће тодине). У: грамати од 9/7 1715 из“ ражава се похвала и вахвалност ПЦрно-

| Торцима. за храброст, коју су показали | 1727 враћен |

ради јединства. вере и језика. је дуг требињском манастиру. Петар Be-

__ дики остао је у славној успомени код Ср-

ба и од његова времена (од 1711) Црно- ·

терци сматрају да су под руским покровитељством. Чак, и католички свештеници, Дубровчани Отефан Роза и језуита Игњат

_ Градић, опевају Шетра као наду Оловен-

_ РУбКО-СРПОКИ ОДНОСИ

ства, који ће ослободити сву браћу испод исламског ита, а. Орбин Захарија Орфелин

написао је око пола века доцније дело о

њему са великом љубављу (1779). ' "Цар Петар је радио и на пресељавању. Срба из Утарске у Украјину. Од тих До-

_сељеника. образован је 1797 српски ху-

сарски пук. У то време постале су и културне везе угарских Срба с Русијом јаче. Митрополити су из Русије добављали црквене и школеке књиге и доводили учитеље. Максим Суворов. је отворио »сла– вјанеку школу« за спремање свештеника и учитеља у Карловцима и у Београду (1726—1781). Затим су нови учитељи из Русије донели новога полета просвети Срба у Јужној Угарској. Премда су калуђери отежавали. утицај ових просвећенијих људи, ипак су руски учитељи дола-

вили и даље и ширили руску просвету, а

oma

Срби ђаци ишли. су у богословске школе“ у Русију, особито у Кијевску Духовну Академију РАИ |

Руски трговци доносили су много књига на српске вашаре. Кад је Аустрија почела забрањивати увоз руских књига, онда, су оне кријумчарене. У одбрани од одрођавања, покатоличавања и унијаћења угарски Срби и њихове прквене старешине (Мојсеј Шетровић, Вићентије Јова-

ковић) тражили су све више ослонца у

истоверној и истојезичној Русији и руској православној просвети, те су, од прилике OKO 1740, напустили свој старији српско

словенски језик и прихватили руско-сло-

венски црквени језик и чак почели прк-

мати и руски књижевни језик. Руско

словенски језик постао је тада језик шко-

ле и књижевности. Школовани људи 10 чињу чак њиме и говорити »елавјанствовати«. И пошто је превладао народни 'јех зик у књижевности, остало је још доста руско-словенских речи у њему. ~ : Многи од српских књижевника и историчара, 18 века имали су директних веза с Русијом. Прногореки. владика, Василије Петровић издао је у Москви прву српеку штампану Историју Црне Pope (1754), ca камером, да заинтересује Русију да помотне Црну Гору. Павле 'Ђудинац, одфуицир и дипломата. у руској служби штампао је једну много читану историју срп Скот народа. Књижевник и историчар Јован Рајић образовао се у Русији. Овај руски културни утицај влалао је неограничено док пије дошао јак западни утицај у идејама просвећености, особито од тремена. Јосифа П у последња. два деце-

Huja 18 века.

Наследници Шетра Великог наставили су рад на“ пресељавању Орба у Русију и Ha образовању војних хусарских пукова од тих досељеника. Због савеза са Русијом Аустрија није мотла да, јавно! забрани то врбовање њезиних поданика. Те

сеобе узеле су веће размере у половини

18 века, када су многи офишири и војници српске милиције у Угарској били пезадо-

/