O predstavničkoj vladi

'

79 зује и не доведе под заповест, није способан за радњу у правоме смислу. Па и један изабрани одбор састављен од неколико чланова, и-то оних који су особито вични пословима што имају да се раде, биће вазда ниже оруђе каквој личности која се у његовој средини налази; а он би у карактеру бољи постао, ако би се та личност начинила вођем, па би јој се сви други чланови потчинили, Што боље може да изврши једна скупштина, него једна, личност, јесте веђање. Кад је нужно, или важно, да се мнења која су у борби, саслушају и одене, тада се неможе проћи без скупштине која већа. Такве скупштине, дакле, често су од користи и за саме административне послове, али уопште само као саветнице; јер тај посао боље се руководи, по правилу, под одговорношћу једнога, човека. Па и само друштво на акције има увек у практидци, ако не у теорији, једног управитеља који послове руховоди. Хоће ли се послови таквога друштва добро или рђаво руководити, то зависи поглавито од својстава неке извесне личности; а ако су остали управитељи од какве користи, та корист долази од савета које они тој личности дају, или од власти коју имају да бдију над њом, па и да јој на пут стану, или да је збаце, ако се она зло влада. Да они видно буду једнаки учестници с том личности у управи, то није од користи, него се тиме напротив знатно иштећава свако добро које су они способни да учине, а то, што се тиме у сопственим очима оне личности н у очима других људи, веома слаби чуство оне личне одговорности, коју би требало да она сама, лично пи неподељено носи. Али једна народна скупшина, још мање је способна да администрује, или да заповеда у појединости онима, којима је администрација поверена. Такво мешање скоро

је увек од штете, па баш и кад је поштено смишљено

Свака грана јавне администрације јесте стручна вештина , она има своја особена начела и старинска (традиционална) правила, од којих се нека не могу ни знати темељно,