O predstavničkoj vladi

56

свупштина неће да заборави драгоцену повластицу, да. га својом невештом руком поклепа. У последње време уведен је у некој мери обичај, да се законски предлог, чим се, после другог читања, у начелу одобри, преда једноме изабраноме одбору, да би га овај у појединости промотрио; али се није нашло, да та практика чини да, се мање времена изгуби после, кад цела скупштина као одбор предлог у претрес узме: мисли иди приватне ћуди које су знањем надвладане, упорно теже да своју срећу пред судом незнања још једном покушају. Заиста, практика та усвојена је поглавито скупштином лордова, којој се чланови мање отимају око посредовања , мање маре за ово, и мање су суревњиви на важност својих личних гласова, него чланови изабране (народом) скупштине, А кад један законски предлог који има много чланака, са успехом издржи претрес у појединости, ко може описати стање у коме он из одбора излази! Ту су изостављени чланци од којих снага осталих зависи; уметнути су други нескладни, да би се задовољио који приватни интерес, или који ћудљиви члан од кога грозаше опасност да ће се предлог одгодити; па онда, на предлог какве надри-ењиге, који само површног знања о предмету има, увучени су чланци што воде последицама, које онај што је донео предлог, или они који су овај подупирали, нису могли у онај мах предвидети. да оправку таквих чланака мора се донети предлог већ на најближем годишњем састанку скупштине, па да не стане штете коју они праве. Садашњи начин руководења тих ствари собом доноси ову незгоду: да законски предлог и разна опредељења његова једва кад разјашњују и бране онн, из чијег су ума тај предлог п та опредељења изишан, а то што ови по свој прилици и не седе у скупштини. Њихова одбрана остаје на коме министру, или члану парлимента, који их није сачињавао; коме св сви докази као на левак уливати морају, осим оних који су по себи сасвим јасни; који не зна праву снагу