Otadžbina

ПРОСВЕТНИ ПРЕГЛЕД

Од еконооких иредмета можда би могле да дођу основпце и : ј Народие Економије. Ако у гимназијама и реалкама других народа и нема овога нредмет;>, у интересу нашем националном било би дага ми уведемо. Ми вал>а увек да имамо на уму, да други народи имају и других школа, стручиих, пуно, у којима уче све оно што се не учи у гимназијама. Ми их немамо, или имамо врло мало. Зато морамо у оне које имамо да трпамо внше, да градимо од њих сваштарице, дотле, докле се и у нас живот друштвени и просветни не разграна толико, да се за сваку сиецијалност отвори школа ; а гимназијама и реалкама да остану само предмети строго оиштега карактера. Истина тај се нредмет иредаје и на Великој Школи, и он је обавезан за све сем техничара, али на Великој се Школи учи и Историја, Француски, Математика , Физика, Кемија итд. па се опет зато ти предмети предају и по гимназијама и реалкама. Но највише смо за то, да у средљешколско образовање дође још: Психплогија и Лотка. Ови су предмети данас толико разрађеии, а толико корисни за опште образовање, да ћемо ми у опште мало њих наћи који ће бити противни увођењу ова два предмета у средње школе, а нарочито у гимназије. Зато мислим да ми није потребно ни да наводим разлоге за увођење њино. * * •* Време је једанпут да и ми скупимо ово евоје излагање и да према свему овоме склопимо нов или поправљен наставни план за наше средње школе. Да скупимо укратко цело ово излагање. У иочетку смо изнели историски развитак средњих школа и из њега смо видели, да су гимназије сгарије од реалака, да су се реалке развпле из гимназија, пошто се с .једне стране јавила јака потреба за реалним образовањем, а с друге етране није могло то све да се постигне заједно с оним што су гимназије имале да постигну. Борба и колебање је трајало дуже : које да победи, гимназиско право класичко, или реално реалистичко образовање ? На послетку, сам је живот то најбоље решио. Ои их је оделио, па је гимназијама дао класично, а реалкама реално образовање. Но онда су се на обе стране осећале празнине. Нитп је било право, потпуно опште образбвање оно што су га давале чисто класичне гимназије нити оно што су га давале чисто реалистичне реалке. Ваљало је једне другима да позајме оно што је нужно за опште образовавање. Тако су се оне онет приблнжиле једна другој. Реалке ваља да за-