Otadžbina

ПРОСВЕТНИ ПРЕГЛЕД

држе све оно од класичних предмета тто је нужно за ошите образовање, за живот и слушање вигаих наука на универзитету; гимназије ваља да приме све оно од реалних предмета гато је нужно за опгате с.бразоаање, за живот и слугаање вигаих наука на универзитету. Онда смо ирешли на разматрање напшх средњих гакола, гимназија и реалака и нашли смо ово: Да није добро што смо нагае •средње школе, а нарочито гимназије оставили сасвим без Грчкога Језика. Да није добро гато су Латиноки и Француски потиснути у најстарије разреде, те све образовање у ншкој гимназији и свима стручним школама остаје и без основица њиних, и мимо нсихологако-педагошкога правила да се језици уче у млађим годинама. Да није добро што се ова два језика почињу заједно, те се у једно исто време једна иста азбука учи на два изговора. Да није добро гато смо Немачкоме језику дали несразмерно млого времена, јер је ово и на гатету других предмета и на гатету наше народне егзистенције. Да није добро што је сриска Синтакса дошла тек у IV разред, а дотле деца ни појма немају о склапању реченица, реду речи, уиотреби великих слова, иитернункцији итд. а све им је то потребно и све је лакгае од нар. науке о основама или о гласовима. Да је и реалцима нужно знање Старословенскога Језика. Да је Географија. нрема њеном данагањем ступњу развитка, и мало заступљена и рђаво распоређена, а нарочито да је огромна погрегака гато је Географија нагае отацбине и земаља наших, српских, сведена на минимум. Да је Историја српска заступљена мало боље, али <3ез Географије својих земаља, са сразмерно мало часова, а у нижој гимназији, где су ученици јога неразвијенији за схватање историских факата, да ни она не може постићи оне резултате, које би смо желели и очекивали од овога предмета. Да је добро гато је Општа Историја догала у старије разреде, али опет да није добро хпто је цела нижа гимназија остављена сасвим без ње. Исто тако и у реалкама би имао овај предмет да се нрогаири, с нарочитим обзиром на природу и задаћу саме пгколе. Да би ваљало, да се математичка група у реалкама боље засгупи но у гимназијама. Да су „мајке свима наукама". Физика и Кемија, без разлога потиснуте сувипге у старије разреде и да их ваља спусгити и у ниже и дати им много вигае простора, нарочито у реалкама. Да је „Јестаственица" ненриродно застуил.ена вигае у гимназијама него у реалкама, и да је права аномалија оставити реалке барем. без Геологије. Да је и реалцима нужна Хигијена. Да права Биологија, као наука у филозофском смислу ие може доћи у средње гаколе , а оно гато