Otadžbina
328
ЈЕДТ10 ВЕ.ШКО ППТАЉЕ
Народу за објашњење оног Феномена историјског вигае ништа и не треба. Али је инак и то објашњење у најбољем случају тек једнострано. ФилосоФија историје не може да се заустави на површини Раздор, и ако јесте непосредни узрок растројства снаге народне, сам по себи није први узрок, него тек дејство извесних неких узрока који дубље леже. Слога и јединстно могу да успевају само кад за то има нужних услова; раздор мора да се развија кад згодно земљиште за то нађе. Није случајан Факат него је историјски закон, да што се ниже спуштамо на лествици културе. све се с јачим таласима раздора сусрећемо, а што се више на тој лествици пењемо, таласи се супротних интереса сталожавају, и братство и јединство постају остварљиве могућности. Историја српског раздора обогатиће науку о психологији народа. 6. Има још једна верзија народног назора. Управо изгледа да је се један део народа, ваља да незадовољан другим објашњењима, зауставио код једнога које управо није никакво, али, почем је мистично, има нешто у себи чиме извесне духове може да задовољи. Морал је тога објашњења —- резигнација. Наше народне песме често иомињу „књиге староставне", у којима је још од искони света записано шта је суђено да буде. Милошево казивање у иародној песми „Зидање Раванице", како ће срп ско царство да пропадне! Лепа једна илустрација истог схватања има у народној иесми о покушају Краљевића Марка да буздованом море пребаци. при коме му најпосле посестрима вила довикује да је узаман што се мучи, јер и ако он може и ако му шарац може , «све узалуд кад му Бог не даје!" II међу оновременим Грцима било их је много који су само «неумитном судбином" могли да протумаче непојмљиве догађаје, којих су сведоци били. Пророчанство цара Лава ФллосоФа, и пророчанство исписано на саркоФагу цара Константина, које је учени Григорије Ско-