Otadžbina

338

ЈЕДНО ВЕЛИКО ПИТАЊ15

(цркви или властелинур и нашао да сељаку треба датн заштите, а баштинику обележити докле његова права иду, Ми данас још не знамо какви су социјални покрети томе претходили. Али их је морало -бити, и без сумње да ћемо временом наићи на јасне трагове њихове. А очевидно је да се борба Патарена могла онако упорно да води само за то, што је она иотицала ие само из побуда религиозних. него и из побуда просто аграрних. Патарени сс јављају не само као први протестанти, него у неку руку и као прве комунисте. Како после Душана нигде није било јаке централне власти, и како је сваки претенденат имао нотребу да ласка и властели и цркви, сељак је поред закона царева, остајао без заштите цареве. Династичке су борбе без сумње погоршале стање сељаково. Борбе су те трошнле мождину народа, властелину је требало више новаца но обично. јер је било време велике борбе и велике несигурности; цркви је требало, ако не више, а оно бар онолико, колико и пре. Тај се вишак могао узети само од трговца и од сељака, а међу тим је политички хаос спречавао трговину и није давао сељаку да заради ма.само онолико, колико пре. Од сељака средњега века није се могло очекивати да се загрева великим политичким идеалима, па да за љубав њихову подиоси муке и невољс. Његова је природна жудња у оним бурним и насилничким временима била: дајте ми правду, дајте ми мир! А у целој оној периоди која је претходила нашој пропастн, сељак је ретко кад долазио до правде, до мира још рсђе. 15. За овај су Факат знали ирви турски цареви. Од првога дана њиховог на земљишту балканском , они се систематички држе политике: (( дај сељаку правду и заштиту, а народну властелу, носиоце и иретставнике политичке мисли , истребљуј !" Она прича како је султан Мурат I дао раснорити једнога Јаничара на Косову. само за то, што му се стара једна сељанка иожалила, како јој је тај царски војник једну ведрицу млека попио, ка-