Policijski glasnik

ВРОЈ 12 и 13

110ЛИЦИЈСКИ ГЈ1АСНИК

СТРАНА 97

Члан 143. Надзор над општинама врши државна власт по прописима овог закона. Од овога надзора изузета је чисто судска власт општинских. судова, о чему ностоје особена законска наређења. Члан 144. Државна надзорна власт може присуствовати општинском збору, али нема право да, се меша у рад збора. Но ако би се на збору десили метеж и туча који нредседник збора не би хтео или могао да утиша, а не би хтео ни распустити збор, — одређени чиновник има права да збор распусти. Орган вл.асти, који је збору присуствовао, дужан је о радњи збора поднети извештај своме старешини. Председник општинског суда дужан је увек надзорну власт известити о дану сазива збора и о предметима, који се на збору имају решавати, а тако исто и о свима решењима збора у року од два дана. Члан 145. Државна надзорна власт има права опомињати и упућивати општинску власт на тачно и законским прописима саобразно вршење послова, и издавати јој у границама закона потребна упуства. Исто тако државна надзорна власт има право казнити органе општинске власти по прописима овога закона. Члап 146. У хитним случајевима, који одлагања не трпе а тичу се државних послова или интереса, а нарочито реда и личне и имовне безбедности, ако председник, кметови и благајник не би хтели извршити гато им је у дужности, или би оклевали с извршењем, надзорна државна власт може на рачун одговорних лица одредити свога чиновника, који ће тај посао урадити и његове су наредбе за тај случај обавезне за општину. Трошак тиме учињени наплаћује се од одговорних лица, пошто рачун о томе ирегледа и одобри министар унутрашњих дела, ако пађе да. је поступак државне власти уместан. Члан 147. Ако председник и кметови не би хтели да врше своју дужност или би радили супрот државним интересима, министар унутрашњих дела,.на захтев надлежне надзорне власти, може их својим писменим решењем, пошто претходно од њих узме реч, привремено уклонити са звања. Председник и кметови, који су овако уклоњени са звања, имају права жалити се Државном Савету у року од 15 дана. Државни Савет решава по таквој жалби као о хитном предмету. Ако Државни Савет нађе да уклањање са звања није на закону основано, уклоњеног председника и кметове враћа државна власт на своју дужност. У противном случају, она их деФинитивно разрешује од дужности. Одбор општински дужап је тада наредити нов избор, најдаље у року од 15 дана, рачунајући од дана решења саветског. Привремено уклоњена председника и кметове замењују у њиховој Дужности чланови ошптинског одбора, које одбор изабере, све док се нов председник и нови кметови не изаберу. Министар је дужан у року за три даиа послати акте Државном Савету по његову тражењу. Члан 148. Ако општински одборници и њихови заменици не хтедну вршити своју дужност, или би радили суирот државним интересима, министар унутрашњих дела, па представку надлежне надзорне власти, може тражити од Државног Савета да се, било поједини одборници или заменици, било читав одбор, разреше' од дужности. Државни Савет решава о том као о хитном предмету. Ако Државни Савет изрече разрешење, нов се избор мора извршити најдаље у року од 15'дана, рачунајући од решења саветског. Разрешенп одбор или одборници или заменици врше своју дужност и даље док се нов избор не изврши. Рокови и дужности важе као и код чл. 147. овог закона. Члан 149. У Београду и Нишу председник се разрешава у поменутим случајевима, ио образложеном решењу Министарског Савета, увек Краљевим указом на предлог министра унутрашњих дела. За остале општинске часнике важе прописи чл. 146. и 147. овог закона. Члан 150. Лица разрешена од дужности, по пропису чл. 147. 148. и 149. овог закона, не могу бити поново бирана за две године од дана разрешења. Ако би у том времену поново била изабрана, тај избор неће вредети. Члан 151. Ако збор неће, ма из ког узрока, да бира председника општинског суда, онда општински одбор одређује јед-

нога од чланова суца да врши дужност председника до избора. Ако ни одређени члан неће да врши ову дужност, онда ће је вршити по годинама најстарији одборник све дотле, док збор редовним путем не изврши избор. Ако се ни он не би хтео примити вршења те дужности, онда надзорна власт одређује лице из дотичне општине које ће вршити дужност председника. Ну одређено лице мора иматп сва својства, која се овим законом траже за општинске нредседнике. Члан 152. Непосредна надзорна власт задржаће рд извршења опе одлуке збора, одбора или општинског суда, које би биле противне законима и законским уредбама, образложеним решењем и с позивом на прописе законске. Ну ако би се овим одлукама збора, одбора или суда општинског вређали само интереси или права појединаца, онда их може надзорна власт на показани начин задржати од извршења само по њиховој жалби, у законом року поднесеној. По жалбама ове врсте непосредна надзорна власг дужна је донети своју одлуку у року од петнаест дана, од дана пријема жалбе. Ако је задржана одлука збора, надзорна власт шаље по службеној дужности ствар министру унутрашњих дела, у року од 5 дана, који или поништава одлуку надзорне власти или спроводи ствар на решавање Државном Савету. Закључци и одлуке општинског збора, одбора или суда извршни су, ако државна власт, најдаље за 15 дана од дана пријема закључка или одлуке, ствар не реши и општински суд не извести. Члан 153. Радња збора не може се поништити само с тога што су на збору гласали они који немају право гласа, ако њихов глас није од утицаја на резултат гласања. Члан 154. Неиосредна надзорна власт може у свако доба прегледати рад, касу и рачуне општинског суда, а дужна је то свагда учинити, кад то затражи који кмет или најмање три општинска одборника, или најмање 20 грађана који имају право гласања, а докажу вероватноћу да ће се прегледом изнаћи злоупотребе. Кад се преглед врши по захтеву грађана, онда ће прегледу присуствовати и два грађанина, које изберу они што су преглед тражили. Трошак око тога учињени плаћа руковалац касе, ако се прегледом каква злоунотреба нађе; а кад су преглед тражили грађани, кад се не нађе кривица, трошак ће они платити. 0 прегледу ће се начинити записник, који ће потписати сва лица која су прегледу била присутна. У записиику ће се забележити је ли све у реду; а ако није, због чега и гата није у реду. Осим тога у записнику ће се забележити, ако је све у реду нађено, да ли је било основане СЈШње за неправилности или злоупотребе. Записник ће се одмах завести у деловодни оигатински протокол и чувати у архиви дотичне општине. Члан 155. Ако опгатински одбор, ни на поновну иисмену опомену општинског суда или надзорне власти, неће да реши предмет који су му упутили општински суд или надзорна власт. а оп је за то био надлежан, надзорна ће власт тај предмет упутити на решење надлежном министру, противу чијег решења има места жалби Државном Савету. Члан 156. Све одлуке надзорних власги, донете ио овом закону, морају бити образложене и основане на законским прописима. XII. К а з н е. Члан 157. Да се казне губитком плате до месец дана: 1. председник и деловођа, ако у случајевима, члана 34. не би сазвали општински збор на време; 2. ако не би до остављеног рока чланом 21. овога закона саставили гласачке спискове или би спискови били неисправни; 3. председник и благајпик, ако у остављеном року чл. 129. не би саставили и одбору поднели на претрес општински буџет; 4. ако у остављеном року (члан 135. и 136.) не би саставили и одбору поднели на преглед општинске рачуне. Члан 158. Да се казне опоменом, а у теншм случајевима губитком плате до 15 дана: председник, кметови и деловођа, ако не би у остављеном року извршили ма какву наредбу државних власти на закону основану, а коју су били дужни извр-