Prosvetni glasnik

с'ј у x в i

и 1г д к 0

617

III разред Проширењс основних нојмова о лннијама и угловима: троугли, четвороугли, квадрат и нравоугаоник, ромб и ромбоид. траиез и трапезоид, многоугао н круг, све с дртањем н грађењем од хартије (картона). IV разред Прављење главних геометријских облика. Мерење п израчунавање површина. Појам о аанремини и израчунавање садржиие у нравилних тела.(сем кугле). ћ. Основи природних наука и јестаственице Циљ: Упознавање с природним нредметима и иојавама и развијање естетичких осећања. Овај нредмет у I и II разреду неће имати засебних часова, већ се изучава у очигледној настави, уз вежбање у посматрању, мишљељу и говорењу. III разред 1. У јесен. Разговор о јесењим данима. Шта бнва с биљем и животињама Р Сељење тица и зимње сиавање у неких животиња. Градииа с воћњаком и ливада. Разговор о домаћим животињама и биљкама. Посматрање разних врста земаља и минерала, којих има у околини. 0 магли. Како постаје киша и роса. 2. У зиму Како је у градини и воИњаку а како на ливадиР Разговор о шумн и шумском дрвећу. Живот животиња у зиму. 0 курјаку. 0 каменом угљу. Чување од угљене киселине и угљеног оксида. Како постаје снег, слана и иње. 3. У иролеКе. Весници иролећа. Живот у нрироди. Радови у градини. Цветање и листање биља. Клијање. Животиње и њихов однос и зависност једне од друге и од целине. 0 ласти. 0 љубичици, кукуреку, јагорчевпни и ђурђевку. Ливада, трава и животиње на ливади. 0 поплавама. 4. У лето. Посматрати, како се плодови замећу. Ливада. Ливадски поток и његов значај за ливаду. Влага и сунце. Ливада на брду и ливада у реци или нотоку. Згушњавање и разређивање ваздуха (у примерима, који се могу показати), Обичии иојави ширења тела. Позиавање човекова тела и најважнијих органа и радња њихових. IV разред 1. У јесен. Посматрање нрпроде, времена, људских радова и природних појава. Отровне и нсотровне гљиве. Сумпор и прављење жижица и барута. Жива и објашњавање термометра. 0 изворима. 0 гвожђу. иросветни глдспик 1899. г.

2. У зиму. 0 мразу. Распадање сгена. Живот животиња у зиму. Белутак и грађење стакла. Пловача и грађење посуђа. 3. У иролеКе. Посматрање органског живота: а) у градини, б) на њиви, в) на ливади, г) у барн, н д) у шуми. Тице, које у нролеће долазе. 0 чучувању тица и њихових гнезда. 0 градини и поврћу. 0 воћњаку. 4. У лето. Посматрање живота у природи. 0 свиленој буби II чели. 0 њиви и усевима. 0 шумама и значају њихову. Разговор о грому и громобрану. Иосматрање и тумачење физичких и кемијских појава, с којима се деца сусрећу, а иарочито: у соби, кујни, подруму и дворишту. Познавање човека, проширено и у вези с негом иојединих органа н чувањем здравља. Е. Пољопривредне поуке (само у сеоским школама)Циљ: Проширење знааа о природи с применом на живот н буђење љубави ирема раду у опште, а физичком иосебиде. У I и II разр. деца само присуствују раду у градини и у лакшим радовима помажу. III разред 1. Главне врсте ораће земље. 2. Ораница и здравица. Дубље и плиће орање. Орање пред зиму и у пролеће. 3. Плуг и ралица. Веће користи од орања плугом. 4. Брана; дрљача, ваљак. 5. Потреба ђубрења. Разне врсте ђубрета и ђубрења. 6. Семе, избор и припремање семена за сејање. 7. Ироређивање усева, илевљење и оконавање. Плуг за окопавање. 8. Еорист од воћака, каква јс сад и каква још може бити. 9. Подизање воћака сада и како треба подизати. 10. Калемљење под кору, спајањем и пупољком. 11. Користи од стоке. 12. Храњење и благо поступањс са стоком. 13. Какве треба да су стаје за стоку. 14. Користи од тица. Тичје кућице. 15. Жетва српом и косом. 16. Корисне и штетне животиње у месту и околини п истребљивање штетних. IV разред 1. Понављање оаога, нгго се учило у III разр. 2. Разне врсте градинарских и пољских усева. 78