Prosvetni glasnik

КОВЧЕЖИЋ

361

зндије и тп. Све ово доприноси бољем познаваљу ученика, а тиме се олакнгава и настава. Разуме се да ни Американци не прецењују важност ових психолошких дата за васпитање. До сад су се само прибирали подаци и прикупљала Факта, али се још није успело да се изведу закључци н поставе прннципи. Уз то, како вели Воусе, у једном одлпчном спису о новој исихологији, још није утврђен споразум међу пснходозима и педагозима. Савесно научно посматраље не допушта често нсихолозима, да одговоре на захтеве педагога односно извођеља закључака у овом пптању. С друге стране педагоге практичан школски рад често толико заузме, да се не могу користити носматрањима која чпне психолози. Треба да поједини шкодски људи врше ову мисију посредништва међу научним ресултатима психологије и ирактичном променом њеном у пнтањима васпитања. * * * Педагогија у Сједињеним Државама има одличних представника и богату књижевност — оригинадну и преводну. Преко 30 часописа педагошких излазе у Сједињ. Државама, а поред тога често пута и литерарни п политички часописи посвећују озбиљну пажњу питањима шкоде и наставе. И ако се и педагошкој теорији поклања велика пажља, ипак се у главноме америк. педагошка књпжевност бавн погдавито практичним потребама школе, унапређењем метода наставних, побољшањем успеха или организацијом разних установа, које бипопуњавале празнине школ. васпитања. Свуда, у свима педагошким радовима, влада једна иста мисао: да васпитање не занемари ни једну страну дечјег развића и да одговара узрасту и склоностима ученика. Ова богата литература педагошка има данас врло велнку вредност. ТПколским п васпитним пптањима не баве се више само људи средњег дара и обичне спреме. Та су питања привукла н прве мислиоце Сједињених Држава, специјално проФесоре универзитета. На уннверзитетима су основане катедре за педагогију (од 1879. г.), и од тога доба влада дух узајамности међу основним и вишнм школовањем. Данас се не може више рећн: „ философи су тако ретки у Сједињеним Државама, као змије у Норвешкој", јер је и прошле (1899.) године изишло врло много одличних психолошких и педагошких дела у СјеДињеним Државама. Нарочито се обраћа пажња на проучавање психолошког развића дечјег, чему су доказ дела као што је: Ексиериментално и.роучавање деце, подаци о наиретку једног детета и др. * * * У Чикагу, великој трговачкој и индустријској вароши, основана је 1899. год. школа за исихологију, у којој су држали предавања најбољи психолози американски (Нагпз, 81ап1еу На11, Нн§о Мип81ег1зег§, Јоћн Бет\ т еу и др.). Постоји и ирофесионална школа, ексиериментална школа