Prosvetni glasnik

просветни гласник

за иеихологију и најзад комисија за вастштање, састављена нз једанаест чланова. Њој је цшб да помаже све што је добро у садашњој органицији шкода, да уклони све што може бити штетно, и да применп нове методе свуда где буде могућно. Ова носледња установа изазвала је прилинан отпор и није још коначно примљена. Слпчан је отпор изазвало решење, по коме удате жене престају бити учитељице у јавним школама. А.пт највећи су напади на један зваиични расиис главног школског надзорника којим се жели ограничити слобода дискусије и критике. Ади ове дедимичне незгоде не спречавају укупно развиће школских установа. Комисија од једанаест чланова покушава да организује вечерње школе и да за њих установи звање главног надзорника, као и да оснује бесплатна предавања за одрасле. II што је најважније учитељима се забрањује да уирављају овим вечерњим курсовима, јер мије могуКно, вели се, да вргие дужност у вечерњим школама, а да не изгубе што од својс снаге иотребне за дневни рад. * * * У Америци, као и у Француској води се борба против алкохолизма. Ту се често н претера, нарочито кад је реч о борби која се у школама водн против наклоности к пићу. Сем тога тражи се често и потпуно одрпцање сваког пића. Чак се у појединим државицама иде дотле, да се оглашује рат и дувану, не само за омладину него п за наставнике. Учитељи и речју и примером предњаче омладини у уздржљивости, алн успех није увек довољан, јер разни узроци нодстичу омладину на употребу алкохолних пића. Нарочита се пажња обраћа у Америци на учење прнродних наука. Школски листови пуни су расправа о настави ових наука и њеној методи. Американски педагози нашли су, да деца могу проучити велики део биљног, животпњског и минералног света у самој вароши, без икаквих екскурзија у поље. Тако се дају проучити: мрамор, гранит, гвожђе, угаљ, домаће жпвотиње, птице, баштенско биље п тп. Овако проучавање они називају: учење ирироде у варошким улицама , н поклањају му велпку важност. * * * Мпсао о народном иросве&ивсту наилази и у Америци на многе приврженике. Док се још не изведе организација иоједипих установа, Американци стварају могућност да се зближе наставници и родитељи, те да се оживи љубав према школи, да се сазнаду ресултати рада и по потреби реФормишу наставни процеси, То се постиже установом школских и породичиих скупова (тее1:ш§8), у којима се родитељи и учптељи узајамно обавештавају и суделују заједно у васпптној акцији. Тада се најбоље сазнаје да наставници продужују рад родитељски, те одмењују родитеље у послу који превазилази њихову снагу. Скупови су увек врло