Prosvetni glasnik

КОВЧЕЖПЋ 365

личним и часним иородицама. То значи да живот и својииа нису вшие обезбеђени као негда, пре 40 година. Настава није могла да од деце створи људе и да угуши у клици лоше пнстинкте. Треба да морално васпитање добпје више пажве и рада; да буде битни предмет шкодског живота, јер родитељи, заузети послом, не могу вршпти довољан надзор над децом. Сем тога, и развитак великих индустријских предузећа потпомаже много напредовању рђавих обичаја и навика. Покушана су разна средства да се појача мора.шо васпитање. У ХеЋг-Јегвеу за време првих пет година деци се непрекидно давадо да раде, како не би имали ни мало времепа да мисле на здо. Мимогред, кад се придика укаже, деци је обраћана пажња па неке идеје морадне од општег значаја. Од шесте године посвећивано је сваког јутра по 10 минута дидактичкој настави морадних истина. Тврди се, да је успех био сјајан, и да су деца с одушевљењем походила ове лекције. Нарочпта се пажња обраћала на примере из живота и из историје, из којих се могла извести морална ноука. Америчка педагогија још није начисто с појединостима које ее односе на организацију моралнога васпитања, али је примила принцип: да јавна школа треба да буде оруђе морализације. На последњем конгресу народног удружепа за васиитате било је више мемоара у којима се расправљало питање о моралној настави у школи. Ади није једиио дидактична настава морала у стању да створи у деце наклоносг ка добрим делима. Треба уз то још и добар утицај школске средине, општп карактер школе, а нарочито ллчни пример наставников. Естетичко васпитање сматра се с правом као помагач моралном васпитању. Американцн показују нарочиту наклоност да демократишу вештину, и да омладину уведу у свет уметностп, како би јој прибавили естетичко уживање. Као што је напред поменуто, америчке школе се украшавају сликама и вајарским радовима. У 8а1ет-у (држава МавзасћизеШ) четири собе су украшене сликама: једна је посвећена најбољим делпма старе вештине, друга радовима из ренесанса, трећа америчкој уметности, а четврта споменицима из Египта. У другим државама на пр. у Оћ1о II "УУазМпј^оп-у оснивају се удружења за унапређење наставе за уметност. Американци се надају, да уметничко осећање, кад се почпе у деце развијати, неће бити за њих само извор задовољства, но да ће прппомоћи, да се њихов карактер уздпгне и оплеменити, пошто вештина и лепота нису само уживања чулна, већ елеменат морализације. * * * Трајање школске године доста је кратко у Сједињеним Државама. У Пенсилванији ове године (1899.) је решено, да минимум трајања школске године мора бити 7 месеца. Али и ако су одиори дуги, наставници их умеју добро употребпти. бсћоо! Јопгпа! у броју од јуна набраја више од.