Prosvetni glasnik

КОВЧЕЖИЋ

355

Ми пак с овим школама почињело мало подоцкаи, те у то.шко им морамо покдонити више или боље пажње и потпоре. А та пажња и потпора треба да им долази са сваке стране. Министарство просвете почело је и да .10 правац овим школама, а одмах истом послу треба да притече у помоћ и мшшстарство привреде, пошто су ове школе колико просветне толлко н привредне. Даље треба да узму учешћа у старању н издржавању ових школа општине, срезови и окрузн, по варошима трговачки и занатлијски есна#и и одбори други, а по селима пољопривредна друштва. Свима су ове школе потребне, свима ће оне бити од користи, па сви треба и да их помажу. Сваки по мало па ће бити доста; сваки колико може, па ће бити колико треба. Ову потребу, (да у потпомагању продужних школа узму учешће свн а нарочито министаротво просвете и иривреде) истичемо зато, што се прошле године у неколпко пошло једностраним путем, п та се једностраност може и сад наставити. Прошле године министарство просвете имало је понајвшне сеоске продужне школе, а место варошких продужних школа било је почело министарство привреде отварати занатлијско-трговачке вечерпе и иразшчне школе. Ма да су и ове друге у ствари биле продужне школе, оне су имале другојаче име и како су сад престале, потреба је, да се још више и по варошпма отварају школе, као и по селима. А како нзгледа, школ. надзорници се старају о отварању продужних школа само по селима, а за вароши мисле да је то посао министарства прнвреде и ако распис г. министра просвете од 4. децембра пр. г. изрично обухвата 31 сеоску и градску омладину. Нама се чпни да је овде главно утврдити то, да они који не оду у друге веЉ школе, треба да аоходе школе продужне и да варошке прод. школе треба да су занатско-трговачког правца, а сеоске нека су иољоиривредне. Варошке ће походити шегрти, калФице и сви други који су основну школу сврпшли, а нису отишли у друге школе; сеоске пак походнће сеоска деца, коЈа су изашла из основне школе. Иосле овога на реду је да проговоримо коју о томе: шта и како треба да се учи у иродужним школама? Питање је ово врло важно, јер од онога шта се буде учило, зависи хоће ли ове школе давати користи народу, хоће ли му бити миле и хоће ли их он радо помагати. Закон о народним школама каже само, да се у иродужним школама учи све што п у школама основним; а нрема месним прнликама п потребама могу се давати ученицима стручне поуке из појединих грана пољске привреде и ручнога рада. Оваком одредбом као да се мислило само на сеоске продужне школе; алн у распису од 4. децембра пр. год. изрично се помињу II школе градске, као што п ми рекосмо да треба. Али и код оваких одредаба може бити погрешног разумевања самог задатка ових школа. Прошле године одиста су иогрешно схватили то многи наставници, кад у надзорничким извештајима налазимо : да су у неким школама ђаци