Prosvetni glasnik

КОВЧЕЖИЋ

357

из пољске привреде, иего још треба да буде што год из земљорадае, дивадарства, гаумарства, сточарства, повртарства и др. грана пољске привреде. (НАСТАВНЋЕ СВ)

НАСТАВА У СЈЕДИЊЕНИМ ДРЖАВАМА АМЕРИЧКИМ

У Сједињепим Државама основна настава траје 8 година од 6—14 год., а за тим за ве.тики број деце постоји нека врста виших основних школа или боље рећи колежа (Јггдћ зсЈгоо!). Од 1894. год. у Њујорку је органнизована школа за време одмора. Ова се установа распрострла и по другим ведикпм варошима. У Њујорку 1897. год. било је 10 таквих шкода п у њима више од 6.000 ученика. То је у мораллом и здравственом погледу веома добро. Велики део сиромашне деце остаје о одмору без икаква надзора и издожен је опаснпм физичким и морадним заразама. Полицијски извештаји тврде, да се криминалитет омладине за време одмора повећава са 6%. Томе се у неколико доскочило забранама нзласка у варош посл.е 9 нас. у вече, али школ.е за време одмора боље помажу моралном животу омладине. Ове шкоде у ствари не одузимају одмор, потребан посде годишњег рада, нити се у њима продужује учење. Пре подне се обично чита што забавно или се воде разговори, а по подне је заједнпчка пгра. Школа је необавезна а издржава је дарежљивост појединих нросветних пријатеља. * * * Појавил.а се у педагошком свету Сједињених Држава интересантна пдеја о украшавању школа и школских сала репродукцијама најлепших производа уметности, да би се усавршидо естетичко васпптање омллдине. 8сћоо1 јоигпа1 посветио је томе питању цео свој број од 14. маја 1898. год. а прва је инспирација потекл.а од чувеног енгл.еског писца Кизкт-а. Он је препоручивао историјске сдике, да би погдед па ведике људе оиомињао омладину на њихова славнадеда, и тиме подстицао у ње племенито осећање, патриотске идеје и тежњу к пожртвовању за отаџбину. 1870. год. у Бостону је предузето украшавање предсобља бистама и статуама класичним. Жедедо се, оснивањем удружепа за неговање вештине у школи, да се производи вештине што више распростру, јер „уметност осветљава дух, богати срце и уздиже душу и њени производи потпомажу напредовању интедектуадног и моралног карактера'. У држави Масачузету, која је претеча сваког васпитног прогреса у Америци, основан је ведики број Одбора ради овог циља. Жеди се, да уметност говори сама за се, да њени производи постојаним утицајем покажу своју депоту и изазову у деце развиће естетпчког осећања. Сдике НРОСВЕТНН ГДАСННК 23