Prosvetni glasnik

НДУКА II НАСТАВА

461

своже у тако раекошннм бојаиа, у тако неизмерном мириеу и разноврсном облику. 1 ) Ннје нужно више, но само једно овакво случајно упутство, па да се у деце иобуди иобожност и да се деца од створенога уздигну к самом створитељу. Забавиља не сме да одваја Бога од ирирода; она мора, шта вшпе, да учи дете, да Бога налази у ирироди. Но овоме учењу све .је једно, и то једно истпнско је божанство, које се приказује у неизмерној многостучности об.шка, придика и моћи. 1 оне, који забавиљу беде, што већ међу невинпм мадишанима хоће на такав начин да пропагандише за веру, нека забавиља упутн на Давидов 138. псалам (7—10). и.ш ако неће то.шко у сликама да говори, на Гетеове стихове, који опомпњу на ону реч из библпје: „ПГта би Господ бно, кад би васиои}С иољи само ривб ил' ирстом окрет'о ? Његово је да свет унутарње креће, Да је у ирироди , а ова у њему, Тако, да што живн а у свету с' мпче, Увек доста снаге и духа имаде". Тако тражи би&е детиње, које је поред све своје чудесно покретљиве маште још доста реалистично, да претпогтавља стварно замишљеноме, конкретно аистрактноме, схватљиво несхватљивоме; тако исто тражи ово, и мора да тражи, истинско и право забавиште, и ко се у истоме много бави и има добро око и ухо, ускоро ће наћи, да нн један спољашњи утисак на дете не остаје без противног дејства, да се, шта више. ово противно дејство код каквог изврсног детињег бића нод извесним окодностима може да иопне чак до страсности. Само безумље може једно забавиште, које у духу таквих основних начела помаже родитељски дом, да денунцира као „нобд" и као опасно но породицу, нз тог узрока, што исто, како се свету обично лажно представља, зауставља и слаби, да, шта више хоће хоКе излишним да учини домаће васпитање, које врдо често мисди, да мора да утиче само иозитивно-конфесионално\ Никако! Жене, које тако мисле, треба да дођу и да виде, па да —. иобеђене оду. Још више! Оне треба и да се увере, да курс за образовање забавиља не тежи само за једним, проФесионадним цнљем, како се то погрешно узима, већ са својим тежњама и намерама много внше достиже, и, где је могућно, узима на око и будући нара-

') Према горе реченој мисли сматран је за дразник онај дан, кад су питомци забавишта сејали и садили. Свагса лејица назначена је мотком, на ко.јој је утврђена таблица. с именом оног детета, чија је лејица; у свакој лејици има но једна биљка за украс н по једна корисна биљка; сем тога многе леје представљају читаве њиве за пшеницу, јечам, овас, кукуруз и кртолу, пошто дотичне биљке ипсу усамљене, већ као на њивама чеш&е посејане и засађене.