Prosvetni glasnik

ШКОЛСКИ ЛЕТОПИС

17

јући разноврсна наставна питања. На жадост, то што могу рећи за већину наставника, не могу рећи и за мањину наставница, које су у погледу свога усавршавања п примања корисних напомена сувише консервативне и све своје знање и умење гледају да покажу у вредноћи. Мислпм да ће питање о усавршавању наших наставнида бити једно од важних школ.ских питања. По наредби Господина Министра од 9—XII—99., ПБр. 14.117. почедо се радити свугде по новим ирограмима. Ту наредбу Г. Министра саопштио сам одмах, тако да се од половине јануара свугде почело радити по њима. По једном овлашћењу од Господина Министра учињена су нека мала ограничења програма, која су у осталом и до сад важила. Та се ограничења тичу само неиодељених школа и то с језиковним тешкоћама, а налазе се само у рачуну за IV разред ; у основима из ириродних наука; Науџи Хриш&анској; Ручном Раду и Историји , где ће се нмати на уму, ако се све појединости не пређу. Пре тога добивена су уиутства за ирииравни разред, ручна књига за наставнике, која је испослата свима школама с наредбом да се по њој ради, а што се тиче 1. тачке препоручена је обазривост. Могу рећи: Да је овим прописаним обимом рада коракнула у неколико настава у нрииравном разреду. Ипак ваља ми напоменути да нови наставни план уноси п неке нове предмете, а сем тога и у неке старе сасвим друге начине предавања. Нови предмети су ЈРучни ЈРад и Геометријски облици, а у неколико и Пољска иривреда. Како првп претпоставља извесну спрему, то се наравно, није ни могао одмах увести у све школе. Само по један наставник у Неготину, Кладову и Текији имају сву потребну спрему, који и раде по програму, што им је олакшато и тим што имају евоје радионице. Доцније су постављени за наставнике Ручног Рада и наставници: у В. Јасикови, Кобишници, Радујевцу, Душановцу, Сипу, Подвршкој и Купузишту. Они ће, ло предлогу потписаног, радити само картонажу за ову годину, али је незгода у том што до сад није набављен ни алат ни материјал. Ипак ћу се постарати да се све то што пре набави. Сви пак остали наставници радиће само оно што је прописано за I и то без 2 тачке и за II раз. и то без 3 тачке, — по један час недељно а други ће се употребити на јако затурено писање. П Геометријски облици су као нов предмет, који претпоставља и знање и вештину, те према томе доста задаје посла наставницима, да се ове године неће моћи очекивати велики ресултати. Уз то долазе и одсутности скоро и једнога, доброг практичног уџбеника, или боље упутника за наставника. II од Пољоиривредних Поука не може се очекивати, за ову годину, много у погледу теорије. Узрок је томе што сви наставници нису пзучили потребан курс, а друго што нема подесних уџбеника. Пољопривредна читанка мало у том погледу користи. Али у колико је теорија запостављена у толико је јача пажња обраћена практичној страни: на све стране дижу се угледне градине, калеми се, чисти од гусеница, пошумљава и т. д. И оскудица катихетских уџбеника пз Поука за дома&ице, доста смета. наставницама, које су јако навикле да се катихетског уџбеника држе.

просветни гласник, 1900., 2.

2