Prosvetni glasnik

20

лросветни гласник

30. јануара нриредила је девојачка школа кондерат, 'на коме се лепо познала ова епрема ученида девојачке школе. За девојачку школу набављене су и две шиваће машине, да би се тако доскочнло тој јако занемареној страни — спрема нашег женскога подмлатка за доцнији рад. Образована је ђачка књижница, добра и по броју и по избору корисних књига. Број ученика-ца читалаца је велики. Набављен је сав алат за Ручни Рад из картонаже, плетарства а нешто и из столарства, које ће се ускоро попунити. Вечерње и продужне школе. Као допуну своме ранијем извештају имам да речем, да су за ово време образоване вечерње и продужне школе, и мушке и женске, и тамо где их није било. Изузетак су само она места, где су шкоде празне, без наставника. Нарочито се може похвалити ресултатом вечерњих школа (за неписмене и невичне језику младиће и девојке). Продужним школама смета доста неуредно похођење школе и оскудица у књигама и другим потребама. Посебан извештај поднећу. Ручни Рад и радионице Ручног Рада. Крајински округ може се похвалити бројем радионица Ручнога Рада. У Неготину имају две: при основној и грађанској школи; обе су снабдевене алатом из картонаже и плетарства, а грађанска школа има за 10 ученика и из столарства. У Текији радионица Ручног Рада снабдевена је алатом из картонаже и столарства, а у Кладову алатом из картонаже. И једну и другу снабдело ја министарство, а дале су и општиие нешто. Актом Господина Министра одређени су да предају картонажу и овн наставници: Војислав Михаиловић у Подвршкој; Ђурђе Миленковић учитељ у Вељкову и Стеван Спасић учитељ у Кобишници. Ипак сви ови наставници нису отпочели рад због немања алата и материјала. Само три школе: кобишничка, в. јасиковска и подвршка послале су новац, колико је било потребно за картонажу , што је преко потписаног послато друштву за Ручни Рад, ради набавке. Потписани ће се постарати, да се и за све остале школе набави потребан алат и материјал позајмицом из буџета окр. школског одбора, а из партије одређене за Ручни Рад. Школске градине и привредни рад. На ову врсту рада обратио сам велику пажњу, видевши да се њоме може много учинити у погледу доброг утицаја на народ. Последица је тога, да се ове године подижу преко 50 угледних школских градина по плану. Наставницима, којн нису били на пољопривредном курсу, помажу наставници курзисти, за шта сам им одобрио по 2--3 дана одсуства. Издао сам препоруку наставницима о каламљењу воћа по селу са ђацича вечерње и продужне школе, о чишћењу гусеница, о пожумљавању и т. д. И многи су наставници то почели с вољом да раде. Крајње резултате саопштићу у годишњем извештају. Да поменем на овом месту и свечаности, на које је велика пажња обраћена. Прослава Св. Саве није више само школска слава, него општа, сеоска, на коју се слеже сво село. Ове је године скоро свугде заведено домаћинство, обичај овамо доста ненознат. На много места образовани су и фондови за сиромашне ученике. И 22. фебргЈар, дан прогласа обновљења Краљевине Српске, свечано се прославља по школама у Крајини. Беседе о љубави према Краљу и Отаџбини и поучне — из хигијене, при-