Prosvetni glasnik

84

ПРОСВЕТНП ТЛАСНПК

се недостојни те вдасти, њих збадују. Њима је дужност спречити здоуиотребу сиде, брутадности, грубости. Они немају права да их други сдушају, али у накнаду за то ваља им штитити сдабе, уиућивати иовајдије, показивати им какав је ред и чему ваља да се привикну, најзад извући их из непридика, помагати их и у самом њихову раду, учити пх играма. и т. д. 0 омањим распустима свака два часа ученике прозивају, да би их спречшш од јаког удаљавања. Помоћу етаријих ђака један само проФесор у стању је да скупи до 600 ђака за некодико минута. Никада нема нереда. За одоцњење иадају врдо осетне казне. Најдивнија је власт капетана у крикету: куд ои оком део његов одред скоком. Играчи се не укипе нред њим као војннци, нити истичу пред њим сиољве знаке поштовања, али њему не треба ни уста да отворн, а да сви његовп потеку. Он једним покретом прста одређује места, на. миг његовог ока „његови људи" иду напред или одступају, да би их ставио тамо, где му се чини да им ваља бити. Непослушан ученик искључује се каткад за цео семестар. Углед и власт тих ученика нотпомажу и сами проФесори, што се чини само у прекој потреби, а иначе што је могуће више избегава се. Ученике за ово место бирају више по „морадној сиази", него по умним способностнма. (НАОТАВИЋЕ ОЕ)

ЕНГАЕОЕИ И АМЕРИЧКИ Е01ЕЖИ ')

Од тренутка, кад мдадић, како се то обично каже, заврши своје шкодовање, па до његова удаска у живот, треба да прође известан број година, који је од пресудна утицаја за њ. За то се време његов још променљив карактер учвршћује, његов дух задобива сталне иазоре, његове нејасне и несређене мисли добивају известан одређеннји правац. У шкоди, па била то основна иди каква индустријска и трговачка ткола,, дицеј иди колеж, ученик добива основна знања из науке и кљижевиости, која су потребиа човеку у садашњем времену културе и напретка. Младић је дакле у шкоди добио образовање. Ади се сад пред њим отвара нова периода, у којој треба да добије васпитање. Створити постепено од мдадића човека, упознати га с дужностима и одговорношћу, коју ове повлаче, објаснити му штајеовај свет у коме ће он играти извесну улогу, дати му могућности да упозна друштво с којим ће бити у непрекидном додиру, да сазна потребе и дужности жпвота, —• ето то је предмет и задаћа васпитања. Тпме је већ довољно речено, од колике је важности и потребе васпитање. Оно не учи читању, писању и рачунању, већ оно ствара вољу

*) Колежп су врста вишпх школа, интернатски уређепих.