Prosvetni glasnik

ковчвжић

805

Одредбе овога закона никако нису могле обухватити целу земљу. Јосиф II хтео је и наставу да централизује. Беч је требадо да буде наставни центар, наставна жижа. Поред тога разним одредбама изменио је у неколико дух дотадаве средње школе. Утицај вере је смањен. Пансионати су укинути; њпховом имаовином засновани су фондови за благодејање. Школски нрирези постали су обавезни. Укинуте су конФесиовалне средње школе. Протестанти су добили пупу слободу у погледу својих школа. Немачки језик иостао је наставни језик за целу Мађарску. Ове готово насилне школске ре®орме биле су кратка века. Оне су једва преживеле свога творца. Леополд II је био много либераднији. Он је допустио да свака народност подешава школовање своје омладине према својим потребама. То је загарантовано нарочитим законом од 1791. године. Протестанске су школе добиле само државни надзор. Латински језик оиет постаде наставни језик. Тим су хтели сузбити германизацију. Мађарски језик у ово доба постаје обавезан наставни предмет у мађарским средњим школама. Тим се признало и једно право више мађарској народности. У 1806. години реФорма школска је отишла још даље. Средња школа подељена је на три течаја. Први, граматички течај, траје четири године. У њ се ступа по свршетку два разреда основне школе. Изучава се у главноме латински језик, који се тих дана убрајао у живе језике. Други, хуманистички течај, трајао је две године. Наставни су му предмети: елементи геограФије, историје и рачунице. Опширније су изучавали латинску реторику, поетику и стилистику. Последњи је течај философеки. И он траје две године. У њему се изучава: ФИлосоФија, математика, Физика и историја. Али и протестантске су школе напред коракнуле. План им је изједначен са планом државних католичких школа. Овим је законом загарантована Формално слобода и православним школама. Тек 1844. године средње школе мађарске добијају тип праве националне школе. Мађарски језик иостаје наставним језиком у мађарским средпим школама. Апсолутистички систем Тунов неповољно је утицао на напредак средње наставе у Мађарској. Опет је наставом управљано из Беча. Разредна настава замењена је предметном. Гимназија је подељена на нижу и вишу. На завршетку VIII разреда полаже се исиит зрелости. Обраћена је већа пажња на јестаственицу и Физику. Последица овога била је појава реалних гимназија а доцније и реалака. Оне су најпре имале само шест разреда. Законом од 1875. тод. установљена су још два разреда. Тим су изједначене са гимназијама. РеФорма шинистра Ј. Рб1:тб8-а од 1869. г. није била дуга века. Била је судбине једне своје претходнице — пронала је смрћу свога творца. БиФуркациони систем није трајао више од