Prosvetni glasnik

НАУКА И НАСТАВА

991

КОНФЕРЕНЦИЈА 0 НАДЗОРУ СРЕДЊИХ ШЕОЛА априла 1909 год. по подне у Београду.

(СВРШКТАК) 1Тосле одмора Председник Мирко Поповић. — Има реч г. Л.ука ЗрниК, проФесор реалке. Л.ука Зрнић проФ. реалке. — Господин Министар просвете и резолуција проФесора средњих школа и резолуција проФесора Универзитета нису противни овоме што се хоће, нису противни надзору средњих школа. Значи, ми се сви слажемо да буде надзора, једино разликују се ове две резолуције и г. Министар у начину како треба извршити надзор. Ја мислим да ћемо ову ствар брзо и право свршити ако се само на томе задржимо: како треба увести надзор у средњим школама. Господин Министар пошао је како да кажем с једног смера, тежње, идеје да уведе надзор у том циљу да постави узајамну везу између нојединих школа, између основне и средње школе и Универзитета. То је идеално, по моме мишљењу. Ако би се могла поставити веза помоћу субординације: да се изведе надзор ностављањем универзитетских наставника за надзорнике средњих школа и средњошколеких наставника за надзорнике основних школа, то би био идеалан начин и неизводљив за целу Србију. Али у ствари, то је установљавање слабих веза између нојединих школа; та субординација, то надзиравање не постиже везу, која се жели постићи. Има нешто друго чиме се може постићи веза између појединиххпкола; има један други стварнији начин. То су, ако могу казати, научна средства, наука сама. Рецимо, они наставници, који нишу за основну школу и они, који пишу за средњу школу и они, који пишу за Универзитет, пазе до каквих резултата наука долази и те резултате уносе у уџбенике. И то је та веза између појединих наставника Ја имам у томе искуства. Ја сам радио Историју Српску за средње школе са једним наставником Универзитета. Ето, то су те везе научне. Сад има још и других веза. Веза је, н. пр., програм; програми постављају везу између појединих шкода. То је нај јача веза која се у опште да постићи. Друго, свима наставним средствима ствара се и одржава веза. Овака веза помоћу субординације, која се у ствари и не може извести на тај начин, није добра ни с тога што нисмо најпосле сви једнаки. То је ствар врло важна. Да наведем један пример. Рецимо