Prosvetni glasnik

НАУКА И НАСТАВА

99 5

на овај корак и да даде овакав значајан акт од свога министарства, којим ће се увести надзор у нашим средњим шкодама. Поводом тога ми смо се састали у две конФерендије и донели на осиову разлот а једну своју резолуцију. Али сад је г. Министар просвете дошао поново и знајући да они разлози, којима Је нас г. начелник убеђивао, нису били довољно јасни, он је изнео још неке своје разлоге, који иду у прилог онога веговога акта. И онда ми сада стојимо на овоме земљишту да се обазремо само још на ове накнадне разлоге, које је г. Министар просвете изнео, а који раније нису нама били саонштени. Г. Министар је казао: да као главпи разлог увођеља општега надзора у средњим шкодама јесте то, да једним беочугом веже све раднике, који раде на настави у Србији. Ја на овај главни разлог могу рећи оволико кодико су и два предговорника рекла, да овај начин везивања није никад чврст и да не може довести до кога г. Министар у најбољој намери жели. А да не може довести, ја ћу се позвати на сво.је дично искуство. Ја сам имао прилике бити надзорник основних школа и да схватим ту дужност на свој сопствени начин. управо да схватим онако како сам ја мислио да треба схватити дужност надзорника у народним школама. И кад сам ту дужност свршио, онда не само да нисам остао у добрим односима са наставницима, него је створен један антагонизам између мене и њих. Они су то своје незадовољство исказали на тај начпн што су заједничку конФеренцију, где сам ја могао изложити иогледе на такав поступак, демонстрптивно иапустили и изашли. (Смех). Дакле као што видите, ово није гаранција да ће се моћи помоћу инспектора створити веза између појединих наставника. Исто тако лепа је мисао г. Министра кад каже: Универзитет треба да спрема наставнике, па онда научнике. И јм сам за то, ја сам то говорио међу својим друговима кад се правио закон о Универзитету, а нарочито после кад је дошло до специјалног уређења. Међутим г. Министар зна да је то од Министарства одобрено како је сад уређен наш Универзитет, како су поједине струке раздељене. Оне су раздељене тако да не могу давати наставнике за средњу школу како су потребни средњој школи. Онај стари начин Велике Школе где је било мање деобе, мање цепкања, изгледа давао је већу гаранцију за наставнике средњих школа зато што се не може лако л.оћи до свога предмета. Данас млађи људи док дођу до свога предмета, морају да заснивају свој рад у школи на знању које су из гимназије донели. Ако г. Министар хоће да Универзитет лиФорује на првом месту наставнике средњих школа и то што већи број наставника, онда треба да се доведе ова нотреба у сагласност са уређењем Универзитета. а не доводити га у везу са питањем о надзору. То су онште напомене на разлоге г. Министра.