Prosvetni glasnik

1003

То би био још један раздог: зашто би требало да ее ова мисао прнхвати и лепо и успешно изведе. Љуб. Стојановић; министар просвете. — У своме првом говору ја се нарочито нисам хтео упуштати у полемику са разлозима које је изнео г. Јовановић у резолуцији наставника средњих школа, да не бисмо далеко отишли у тој полемици. Хтео сам да истакнем само своју мисао као главно; па и сад се нећу упуштати у иолемику, него ћу само поводом неколико главних напомена да кажем како се овде пада у једну контрадикцију. Учињена је напомена, како су разни људи, иа ће разно и ценити. Мислите ли ви, господо, ако би био сталан инспектор, да то буде један инспектор за целу земљу па да једнако цени. То не може бити, него ће бити вЈше њих. Само, кад јодан човек ради, онда може бити једне оцене; чим буде више људи, биће и разних оцена. Сад, хоће ли то бити проФесор Универзитета или чиновници МиниI тарства Просвете, то је сасвим свеједно, дакле у томе не може бити никакве разлике. Ја мислим, господо, да се та ствар може потпуно извести онако, како је ја замишљам. У Београду има око 15 проФесора Универзитета, који ће вршити надзор у Београду, и то је довољно. Нема 80 и 100, као што је речено, а било би толико, кад би се сви ти часови обилазили, али не мора инспектор отићи на четири часа него на један (Јеремија Живановип: али одељења има толико). Па, молим вас, нема 90. одељења. Кад се узму у обзир све београдске школе, онда их има толико. Ја сам бројао часове, кад сам делио, колико ће доћи на једног, и нашао сам, да ће на једногдоћи од 20—80 часова. Па нека је, рецимо, и сто часова, али то је укупан број часова. И кад би ииспектор хтео све да обиђе, било би толико, колико господа кажу, али у једном разреду он ће обићи један а не четири часа. Није ствар у томе, да се види сваки наставник у своме разреду, него је ствар у томе, да се види у опште у своме наставничком раду. На послетку тај административни надзор врши се преко директора и преко Министарства Просвете. Оно што сам говорио о државним чиновницима и о броју ђака на Универзитету, има се разумети овако. Ја сам казао, да је број ђака на Универзитету тако мали, да што год изађе отуда све прогута државна служба, а нисам мислио, да је број ђака специјално на филозофском Факултету мали, и да је због тога немогуће то извршити. Г. Васовић је рекао, како се то сувише специјалише. Па то ће, госнодо, баш учинити, да се групе на Универзитету удесе нрема проФесорским испитима. Кад и проФесори Универзитета виде у школн како се ради, онда ће видети како треба извршити реФорму ове уредбе, јер су они збиља своју садашњу уредбу израђивали више по апстрактним, чисто научним принципима, а ја сам мислио, да се та уредба игосвктни гласннк , II кљ., 11 и 12 св., 1909 66