Prosvetni glasnik

1008

ПРОСВЕТНИ ГЛАСНИК

дужности ? Ако проширите дужност једноме човеку на ономе пољу за које није способан, онда сте учиниди зло, а не добро; јер натерали сте човека да врши Функцију коју не разуме и зато вршеае те Функције биће у толико горе у колико буде ревноснији. Ја сматрам да се поверавањем послова људима, за које нису спремни, греши и према људима и према резултатима који се очекују. Кад Универзитет треба да спрема чиновнике, онда Министар треба да пође од тога, да учини Универзитет способним за тај посао. Кад су постављени проФесори Универзитета, они еу постављени да гаје науку; а када им се намеће посао да спремају чиновнике, онда је њих требадо упутиги, дамогу да спремају чиновнике. Филозофски Факудтет спрема чиновнике нарочите врсте. То су проФесори средњих школа. Нека кажу еами проФесори Универзитета, у колико иостоји нарочито спрема за позив наставника средњих школа. Тога апсолутно нема на нашем Универзитету. Ја смем и ово датврдим, да има некога неповерења, неке нелагодности према идеји: да се на Универзитету установи једна вежбаоница за раднике у средњим школама. Пребацио ми је г. Министар, гато сам казао да је овако завођење инспекције прерано и каже: боље што ире, а не чекати. Ја опет сматрам да је увек боље чекати да се посао уведе како треба, него завести посао пре времена на несигурном темељу и упропастити га. Да користи буде од инспектора и од њихових реФерата, мора постојати у Министарству одељење које ће употребити добивени материјал, а г. Министар каже, да може бити користи од те инспекције и пре него што се реФормише Министарство Просвете. Ја мислим да то не може бити, а то се може и доказати; јер код оваквог министарства просвете сви ти могући реФерати отићи ће ас1 ас1а, као што су отишли и до сада силни реФерати многобројних изасланика. Сем тога г. Министар каже, да сам сувише црно насликао, шта је учинила држава за наставнике средњих школа. Ја нисам мислио ту на некакво материјално награђивање иоложаја наставника; јасаммислио на проФесијонално спремање наставника. Зарад чега сам се нарочито јавио да говорим то је једно рањаво место у нашим заједницама, у нашем опхођењу између радника у основној школи, у средњој школи и радника на Универзитету. Многи су покушали ових дана да изнесу да проФесори средњих школа играју ону исту улогу, коју су играли учитељи, кад је њима наметнут надзор наставника средњих школа. То је апсолутно нетачно; нетачно прио с тога што су против надзора били само несвесни учитељи, а ја сам уверен, да су свесни учитељи за надзор Али, учитељи су, у неколико имали права да се буне против надзора од људи, који не морају но сили положаја бити спремни да надзиравају рад у основној школи; јер није истина да мора бити добро оно што један проФесор гимна-