Prosvetni glasnik

НАОТАВА И КУДТУРА

823

Један од наших сарадника сматра ова вежбања с допуном у мислима као некорисна. Настава (вежбања) у артикудацији. мисли он, довољна су да поставе основицу способности да се чита са усана, коју ће многобројна вежбања допринети да се развије. Други један, и шшадо мање признат, сматра их као штетна. Пошто се у памети учениковој утврди веома скучен број оптичких слика, те оптичке слике одводе га на рђав пут и спречавају га да постигне ону више Форму читања са усана: синтетичко читање. „Читање са усана не предаје се, него се постиже вежбањима.... оно је базирано на синтези а не на анализи изодованих покрета говорног органа". * јЦ * Напослетку г. 81огу у својој настави читања са усана ђацима, који говоре, а доцније су оглувели, почиње реченицом, узимајући дакле као полазну тачку синтетичко читање. Затим, аналишући синтетичке слике, он изучава гдасове и примењује синтетичку лектиру као и аналитичку једновремено. Он тврди, у сваком случају, да је азбука на лицу исписана оскудна у видљивим нокретима и сматра да читање са усана представља вежбање интелигенције и услед тога допуњавање у мислима игра важну улогу. Дакле, као што смо раније казали, већина оних наших сарадника, који хвалом обасипају аналатичко читање с допуном у мислима, цене апстрактна вежбања као потребна али такође као и она кора не задовољавају. И то је сасвим природно: пошто читање са усана подразумева, но њиховом мишљењу и донуну у мислима, нисмо у стању да створимо добре ученике, ако их дуго и с методом не вежбамо у овој интелектуалној радњи компликованој и неопходно потребној. Као што смо већ казали, та радња састоји се у томе да ученик брзо прозре општи смисао Фразе или предмет разговора или какве приче, да замени у тренутку (моментално) један глас другим, да брзо пронађе слогове или речи које нису биле прочитане. Продирање, замењивање и допуњавање, на то треба да се навикну наши ученици, приликом психичке стране чнтања или конкретних вежбања. Диктовање речи, реченица и текста утврдиће овај важан део у оралној настави глуво-немих, под условом да вежбања буду честа, да се врше за све време школовања и да је текст састављен методички. Сва вежбања. која ћемо побројати, обасипана хвалом од наших сарадника, имају тенденцију да изложе лакоћу физичког читања, продирање мисли, замењивање гласова и допуном још не прочитаних елемената. Али ми смо их класирали тако, да их учинимо, како ће она што више допринети да се развију, једна по једна од три радње које сачињавају допуњавање у мислима.