Prosvetni glasnik

НАСТАВА И КУЛТУРА

225

Школа у овом сдучају подсећа на разграђену ливаду, у коју улази ко год хоће. Закон, одредбом једнога чдана, потире одредбу другога чдана. Морају се примити сва деца из шкоске обдасти, па макар их догадо и по етотину на сваку учионицу, а закон (чд. 27.) одређује да број ученика у нижим разредима не треба да буде већи од педесет, у петом и шестом да не буде већи од четрдесет, а у седмом и осмом — тридесет ученика. Као да је глагод треба дошао у овај чдан закона само зато да утврди да у нижим разредима може бити и преко седамдесет, па и деведесет, а у вигаим разредима по педесет и шесет ученика! Не треба се чудити што наставници, у оваквим приликама, морају прелазити преко многих обзира, па, само да добију могућности за рад у претрпаним разредима, одако жртвују један број ученика, избацујући их из шкоде, на основи чд. 42. Било би врло неумесно тражити од наставника да у таквим разредима раде с преданошћу и захтевати од њих успех. И Разредно Веће и ПроФесорски Савет не могу бити одговорни гато се, у оваквим приликама, користе одредбом чл. 42., који је толико опасан за ученике. Ади што се у једној шкоди може извинити, у другој се не може одобрити. Било је школа, у којима нити је био велики број ученика, нити су учионице препуне, па је опет примењиван чл. 42. закона у свој оштрини својој. 0 тим школама ваља нарочито проговорити. Закон о средњим гакодама, чданом 40., допушта понављање разреда. Ако је неки ученик показао сдаб успех једне године, он се може друге године поправити. Нема наставника који не би могао навести многе ученике своје, добре и по свему ваљане, који су у млађим разредима били немарни и неуредни, па су нонављали разреде. Ономе који пе уради свој иосао од прве како треба, ваља дати могућности да исти посао ради ноново, па ће га тада, врло вероватно, урадида" много боље. Слаб ио учењу, неуредан, немаран ^ченик не Доже донети радости својим наставницима, али се наставдику даје прилика да својувегатину и умеганост огледа на такву ученику, да од п.сга начини ваљаиа и вредна дечка. Школи није само задатак да учи и да васпитава добру децу, већ и да поправља испуштену и запарложену децу. Избацивањем на улицу ученика, који су у чл. 42. названи неспремни, неуредни и немарљиви, наставници су себи одакшали посао. А шта ће бити од деце која су отпугатена из гаколе, о том гакола не води рачуна. Нек се старају родитељи њихови. Истина, закон у тг тираном одељку чл. 42., допушта да ти ученици могу на к

/

(