Prosvetni glasnik

ПРОСВЕТНИ ГЛАСППК

школске године полагати исиит из свију предмета тога разреда. Свакоме је наставнику ова наредба до неразумљивости чудна. Из школе се истерује један ученик, јер не учи, јер стога што је неспреман, немарљив и неуредан, не да се учити; приг:наје се да се с н>им не може ништа радити, а одмах се утврђује да тај ученик може поново доћи у школу, ако крајем исте школске годиие положи исиите из свих предмета оног разреда из којега је отпуштен. Дакле, може се код куће поправити, може се прииремити за испит и положити га, можо се учити и поред тога што му је службено речено да је неспреман, немарљив и неуредан. Значи:. у школи се није могао поправити, није се дао ничему научити, па га школа предаје родитељској кући да га она поправи и научи. Што школа не може и не уме, то нек уради кућа. Само се на тај смисао може свести одредба која допушта неспремну, немарљиву и неуредну ученику да може полагати испит из предмета оног разреда из којег је отпуштен. И то говоре сами наставници, Фактички творцп закона о средњим школама! Они овим признају да је родитељска кућа јача и умешнија него школа, а у свакој прилици сви говоримо — говоримо оно што јесте — да нам кућа, махом шаље у школу неваспитану децу. Чл. 42. закона о средњим школама ружи овај закон, који је, у основи, добар. Њим се омаловажавају наставници. За ученике је опасан. Родитељи ученички сносе. због примене његове, велику гатету. Тај члан закона не треба поправљати, нити га другим нечим замењивати; њега ваља избацити из закона. Од ученика који буду оглашени да су неспремни, немарљиви и неуредни, па стога избачени из школе, само један део — биће осетно мањи од 50°/ о — вратиће се опет у школу, покушаће још једном да буду увршћени у ред оних који су спремни, уредни и марљиви. Онај други, ве1хи, део отпуштених ученика, удариће на другу страну: неко ће отићи на занат, неко у трговину, неки иа друге послове. Несумњиво је да ће један, и не баш мали део отпуштених ученика,' ударити кривим путем. Неки ће се осетити да им је учињена неправда што су отпуштени из школе, и онда ће их незрела памет њихова одвући међу оне који се свете друштву нерадом и наопаким радом. Отпуштене ученике предусретају родитељи с највећом огорченошћу, одби.јају их од куће и силом гурају на пут који ће их одвести злу. Може бити да је међу том децом било и лених^талената, који би се развили и из њих би иаишли красни људи. А и они који се одаду другим проФесијама, пошто буду отпуштени из школе, остаће кроз У чео живот с врло мало знања, те неће бити онако корисни радници ^^акви би могли бити, да нису спречени да штогод више науче у школи.