Rad ustavnog odbora Ustavotvorne skupštine Kraljevine Srba, Hrvata i Slovenaca : II. Debata u pojedinostima o Nacrtu Ustava

92

Stenografske beleške

važno za to, što ii našoj državi ima i raznih narodnosti i raznih vera. Onako isto, kao što smo 1 u toj diskusiji dali dovoljno garancije za vere svih naših državljana, tako isto, gospodo, mi treba i u ovom pogledu, u pogledu narodnog prosvećivanja da izadjemo na susret svima narodnostima, pošto u našoj državi ima više narodnosti i više raznih jezika. Gospodo, u mom kraju, gde ja živim, najviše se govori albanskim jezikom. Tako isto u Maćedoniji ima dosta mesta, gde se govori turskim jezikom. Mi, gospodo, do sada nismo imali sreće, da se u našim školama može slobodno da predaje na našem jeziku, i s toga su naši djaci morali da ostanu u nazad, jer nisu nikakva znanja mogli da nauče na srpskom jeziku, koji treba da je naš zvanični jezik. Zato ja. mislim, da se u ovaj član Ustava unese, da i mi možemo da imamo škole na našem materinjem jeziku i to u osnovnim i srednjim školama. Tako isto treba dodati, da u tim školama treba da se uči srpski jezik, koji je naš zvanični državni jezik. Ako se ostavi, da naša deca uče samo, na srpskom jeziku, ona će da nauče da čitaju srpski, ali ne znaju, šta znače te reči. Zato ja, gospodo, predlažem, da se u našim krajevima, gde se govori albanski i turski, osnuju škole na našem materinjem jeziku. Ja u isto vreme priznajem, da zvanični jezik mora biti srpski i da treba u tim školama da se predaje srpski jezik. Ja sam o ovom pitanju već razgovarao sa g. Ministrom Prosvete g. Pribićevićem i on mi je obećao, da će da potpomogne ovaj moj predlog, jer nema ništa protiv njega. S toga ja i vas molim, gospodo, da i vi ovaj moj predlog prihvatite. Podpredsednik dr. Tomljenović: Ima reč g. Mihajlo Živković. Mihajlo Živković: Član 16. vladinog nacrta Ustava govori o narodnoj prosveti i narodnim školama, kao što ste to čuli prilikom čitanja i govora gospode poslanika. Ali je ovaj, član i kratak i nepotpun. Ustav, koji utvrdjuje temelje našeg narodnog i državnog jedinstva, treba u te temelje da unese i osnove, koje će unaprediti prosvetu i kulturu, jer osnove, koje nisu u ovom vladinom predlogu unete, a koje su tako važne za prosvetu i kulturni napredak, treba imeti u tlstav. To su ovi predloži. Neki su od njih već naglašeni, ia ja ću samo da ih podvučem i još ponešto dodam. Prvo, nauka i umetnost su slobodne i imaju potporu! zaštitu države; drugo, nastava je državna i besplatna i to i osnovna i srednja i stručna. Nema školarine. Treće, verska obuka, dok je u državnim školama, fakultativna je i po želji roditelja i prema veroispovestima. Četvrto, univerzitetska nastava je slobodna. Peto, ustanove za narodno obrazovanje pomažu i država i samoupravne jedinice. Sa ovim dodatkom član 16. glasio bi ovako: »Nauka i umetnost su slobodni, imaju potporu i zaštitu države. Nastava je državna i besplatna,

Osnovna je nastava . opšta, obavezna i besplatna. Verska je obuka u osnovnim školama fakultativna po volji roditelja i odvojena po veroispovestima. Osnovne škole uzdržava država. Srednja i stručna nastava je besplatna. Univerzitetska nastava je besplatna i slobodna. Privatne škole dozvoljavaće se pod pogodbama zakona. Sve ustanove za narodno obrazovanje pod državnim su nadzorom i pomažu ih i država i samoupravne jedinice. Školarina se ukida. Ja polažem na ove poslednje »Ustanove za narodno obrazovanje masa« veliku važnost, jer je vrlo potrebno, da te ustanove budu pod nadzorom države i da ih pomaže i država kao i samoupravne jedinice. Takovih ustanova ima mnogo i to su u op'šte ustanove za obrazovanje masa. Zatim imamo muzej, pa radničke, zanatlijske i trgovačke škole, nedeljne i prazničke itd. Molim, da se ovaj moj predlog primi. Podpredsednik dr. Tomljenović: Ima reč Muftija Mehnied Alija. Muftija Mehnied Alija: Ja imam da istaknem u ime Muslimana ukratko: Kao što je poznato, gospodo, u našoj državi u južnoj Srbiji živi danas preko 1 milijon muslimana, koji u nekim mestima, nekim delom govore arnautskim jezikom, a u nekim mestima, nekim delom govore turskim jezikom, i ti su jezici njihovi materinski jezici. S toga je potrebno, da kod privatnih zasebnih muslimanskih škola, kao i u nižim i srednjim državnim školama nastava bude na arnautskom, odnosno turskom jeziku. Srpski državni jezik da bude kao obligatan predmet, a pored toga nama muslimanima potrebno je, ,da imamo jednu osobitu privatnu našu školu, koju zovemo »silgijan mekteb« i to je pre osnovne škole, deca ju pohadjaju od б. godine, pa će se zakonom kasnije odrediti, koliko će godina trajati ta škola. U isto vreme potrebno je, da imam© u sreskim, kao i u okružnim mestima po jednu bogosloviju muslimansku medresu. A osim toga u Skoplju da bude jedna velika bogoslovija muslimanska, medresa, koju mi zovemo’ »mektebi Navab« kao što je u Bosni,, u Sarajevu, u kojoj će se odgajati muslimanski sveštenici za muftije, za kadije, šerjate i za suce i za profesore medrese. To je nama vrlo važno i potrebno a to će se kasnije zakonom urediti. S toga imam čast predložiti vam samo ovo kao dodatak čl. 16.: U krajevima južne Srbije u kojima živi arnautski, odnosno turski živalj, nastava kako u privatnim, tako i u osnovnim i srednim državnim školama biće na arnautskom, odnosno turskom jeziku, a srpski jezik se ima učiti kao obligatni predmet« i molim gospodu da usvoje ovaj predlog i da dodje kao dopuna 16. čl. Ustava. Ismet Beg Karabegović: To neka se smatra kao predlog i od moje strane. Potpredsednik dr Tomislav Tomljenović: Reč ima narodni poslanik, g. Mihajlo Avramović.