Rad : list za nauku i književnost

· св. 1 5 НОВИ НАСТАВНИ ПЛАН ЗА ГИМНАЗИЈЕ у 15

ханика, астрономија и од чести хемија зато су и тачне што њима, потпуно одговара дефиниција науке горе дата. Оне имају да се тако изразимо пророчки дар да прореку појаве и да их експериментално потврде. Науке биолошке тиме се не могу похвалити а између свију најмање сомиолошке. 5 = +

По овоме ми имамо право мислити и тврдити да су одиста и појаве оних тако-званих дедуктивних (могао би се узети синоним тачних) простије, учестане опште и познатије а за дечији ум приступачније; тим пре ако ори давању знања из тих наука буду људи разумевали меру давања наши се научници потруде да добро процене колика је та мера, а држава жртвује суме за набавку учебних средстава. е 5

Даље кад пропратимо целокупан развитак свију наука видићемо да су тачне науке више мање завршиле своје развиће, биолошким и социолошким ваља ће више времена па да заврше своје.

ако узмемо и даље на ум силу експеримента да реши ово питање односно изучавања минерала биљака и животиња могли би смо рећи да се једав минерал, са свима својим карактерима може у лабараторији градити, — јер се знају услови његовога постојања док се односно биљака и животиња то не може никад потврдити јер не познајемо услове под којима оне постају: — и по коме релативно већи број запамћених Факата из царства биља и животиња ништа не доприноси ствари нити има разлога да глава за учење зоологије. пре ботанике и ботанике пре минералогије. |

Принцип развића и пријоритет изучавања као и само геоме тријеко и елоподно цртање говоре у корист изучавања по горе изложеном реду. |

Цртежи се састоје из правих и кривих линија. Права линија и кретање по њој простије је од криве линије и криволинијских кретања. Равнине су простије од кривих површина. Кад узмемо у рачун да ће цртање природним редом знатно помагати састављени. ред наука — обучавајући децу најпре правим а после кривим линијама, за тим због кристалографије најпре правим равнинама а после цртању листа, цвећа, ока, Главе, руке и т. д. тако да речемо кривих и ви топерних површина — мораћемо бити на страни оваког реда у изучавању као што је стављен. -

8) Под карактерним знацима за познавање минерала, биља и животиња ми подразумевамо број знакова који утичу да познамо извесну Фелу минерала, биљке и животиње у цељи да би могли направити класификацију, да би могли уочити сличности између њих, изнаћи законе тим чињеницама које улазе у дотичну област науке. У овом случају треба нам ово да одлучи претходност у изучавању.

Пре света, ми у корист решења овога питања, тврдимо: Ако расте број знакова, путем којих ћемо доћи до наукб, од минералогији к ботаници, па затим к зоологији, дајемо првенство минералогији, ако је обратно, зоологији, јер у колико расте или опада број тих знакова у толико сматрамо да је и сама ствар заплетенија или простија.

Ми ћемо, у колико се у томе послу разумевамо, у кратко иставити те карактерне белеге: 8 | |