RTV Teorija i praksa

(4) Istraživanja i teorijska razmišljanja psihijatrijskih i savetodavnih profesija ostvarila su značajan doprinos razumevanju interpersonalnih (izmedju dve osobe) komunikacija koje se odvijaju u dugoročnom i intimnom okviru. Ova istraživanja naročito obuhvataju bračne i porodične komunikacije. Najpoznatiji istraživači na ovom području su Bejtson (Bateson) - poznat i kao antropolog, zatim Rijš (Ruesch), Mirlu (Meerloo), Vaclavik (Watzlawick), a neki od njih su i pisci popularnih feljtona iz ove oblasti Bern (Berne). (5) Istraživanje malih grupa orijentisano je na otkrivanje dinamike diskusija i izvršavanja zadataka u obe vrste ovih grupa - trajnim i privremenim. Poznatiji istraživači ove tematike su Fidler (Fiedler), Livit (Leavit), Bejls (Bales), Bevels (Bavelas), Keli (Kelley) i Tibo (Thibaut). (6) Psiholingvistička istraživanja i istraživanja procesa razvitka jezika predstavljaju još jedno značajno područje komunikologije. Psiholozi Ozgud (Osgood), G.A.Miler (G.A. Miller) i Rometvajt (Rommetveit) dominiraju na ovom području, baveči se temama kao što su: konotativna i denotativna značenja, kratkoročno pamčenje, sadržina poruka i usvajanje jezika, O odnosu psiholingvistike i novinarstva kod nas je pisala dr Smiljka Vasič. (7) Zahvaljujući stimulativnom dejstvu teorijskih razmišljanja Hajdera (Heider), Kartrajta (Cartwright) i Zendera (Zander), a naročito Njukomba (Theodor Newcomb), u poslednje su vreme doživela brz razvoj istraživanja koja se bave načinima na koje se Ijudi „koorijentišu” istovremeno prema drugim Ijudima i prema simboličkim objektima. Istraživanja koorijentacije zasnivaju se na ispitivanjima empatije koja su vršili psihometričari, zatim na iskustvima savetodavnih profesija, kao i na istraživanjima masovnih medija koja se odnose na problem načina prerade medijskih poruka u interpersonalnoj mreži porodice i bliskih prijatelja. Najistaknutiji predstavnici ove orijentacije su Stiven Čefi (Steven Chaffee) i Džek Meklid (Jack McLeod). (8) Istraživanja uticaja masovnih medija u različitim javnim informativnim kampanjama, zatim izborne propagande, i slična, imaju dugu tradiciju i vezane su za ime Paula Lazarsfelda i njegovih saradnika i sledbenika. Ovakvih istraživanja bilo je dosta i u našoj sredini.

179