RTV Teorija i praksa

približavajući ga gledalištu preko jednog jedinog i još uveličanog detalja - oko koje Ijubav lije ili mrzL.na primer. Međutim, to su samo usput nabrojane formule za jedno TV tehničko-scensko jedinjenje iz kojeg bi se rađao TV spektakl sa svim onim spektaklu potrebnim simboličko-značenjskim, vrednosno-ideološkim osloncima bez kojih nema poruke u toj formi. I, najzad uz sve te tehnološke mogućnosti kreiranja TV spektakla u mediju direktnog TV prenosa stoje i neke barijere, socijalnog porekla, pre svega; njih doduše nije lako premostiti jer su nametnute najčešće iz političko-ideoloških obzira iako je tehnologija u celini faktor koji kad ovlada primenom, vuče ka krajnjim mogućnostima. Naime da bi se TV spektakl organizovao u mediju direktne televizijske komunikacije onako kako ga autor ovog napisa opisuje, potrebno je da se i TV gledaoci i javnost, društvena kritika i rukovodeći faktori u društvu naviknu na TV komunikaciju posredstvom TV spektakla kao simboličko-informativne poruke. Potrebno je, zapravo, da se i očekivanja od TV prenosa podvrgnu jednoj svojevrsnoj „metaforizaciji” tj. da se društvena očekivanja, u odnosu na TV informaciju, usklade sa TV tehnološko-simboličkim mogučnostima i, najzad, da se tim mogučnostima pridruže sposobni - i samoupravnom socijalističkom društvu krajnje privrženi - kadrovi, sposobni da u procesu transponovanja realnog u simboličko - u TV prezentaciju, ne deformišu i njegovu idejnu poruku; da svakoj TV prezentaciji utisnu karakter poruke u kojoj je predmet te poruke osvetljen sa pozicija jedne generalne, u samoupravnom društvu temeljne vrednosno-ideološke orijentacije - marksističkog pogleda na svet i socijalizam. Tek ukoliko tako tretiramo TV i njene komunikacione mogućnosti, odnosno uslove u kojima se odvija TV mediju odgovarajuča informativna praksa, moguće je očekivati da i komunikacioni čin, posredovan TV spektaklom, stekne sva ona obeležja komunikacionog akta među Ijudima posredovanog porukom u formi spektakla - filmskog, teatarsko-scenskog, radio-dramskog itd. TV KOMUNIKACIONI ČIN Sa pojavom televizije razmena poruka među subjektima komunikacionog čina ostvaruje se - kako smo videli posredstvom spektakla stečenog direktnim TV prenosom. Akt

141