RTV Teorija i praksa

„Ргета tome, masovna publika može pokazati znake usitnjavanja. Povećače se broj starosnih grupa koje najviše gledaju televiziju (posebno starija lica), biće više manjih domaćinstava sa više XV prijemnika, radnici u smenama će tražiti više zabave u časovima koji nisu vršni na televiziji sve to ukazuje da če Ijudi tražiti više programa i više raznovrsnosti u programima. Publika če tražiti da se razna pitanja detaljnije obrađuju. Zatim, kada se naviknu da koriste radio-difuziju kao izvor informacija, želeće da je koriste i za izražavanje svog mišljenja. U svakom slučaju, deo obrazovanije publike tražiče programe koji če mu omogučiti da nastavi svoje obrazovanje do kraja života - programe u vezi sa njihovim radom i sa aktivnostima u slobodnom vremenu. drugi, među njima oni najsiromašniji, tražiče programe koji če im pružiti osečanje drugarstva i samopouzdanja koje ovaj složeni svet, u stalnoj promeni, uništava. Drugi če tražiti programe koji če osporavati neke prihvačene stavove, Naravno, niko ne može biti siguran da če narod tražiti drugačije usluge. Ali znajuči da će četvrti kanal uskoro početi sa radom, da je peti kanal na horizontu, ukoliko se tehnički preinače sadašnji VHF kanali, i da postoje mogućnosti za uvođenje novih frekvencija VHF...izgleda da če programi iči рге u pravcu zadovoljavanja raznovrsnih potreba nego u pravcu zadovoljavanja što večeg broja gledalaca jednim programom.” Posle ove sumame sociološke analize, Izveštaj predlaže četiri uslova za organizaciju dobre radio-difuzije u budučnosti. Prvi uslov je elastičnost; taj uslov odmah navodi Odbor da ospori, umesto nekadašnjeg monopola BBC, celishodnost sadašnjeg „duopola” BBC i IBA. Takav duopol, kaže Izveštaj „...је več pokazao da postaje suviše krut i da ometa razvoj novih programa... Ako bi svi novi programi potpali pod duopol, novi oblici radio-difuzije bili bi zaostali i ograničeni. Veliki broj Ijudi žali se da duopol liči na spahiluk u kome se interesi i potrebe publike smatraju manje važnim od interesa i potreba BBC i 18A... Pa ipak, verujemo da većina publike prihvata konkurenciju između BBC i IBA kao podstrek za proizvodnju boljih programa. Ima u njoj i nedostataka o kojima čemo kasnije govoriti, ali je ona svakako dovela do toga da se vodi više računa o zahtevima publike; osim toga, radnici u radio-difuziji dobili su mogućnost izbora zaposlenja. Mi mislimo da bilo koji novi sistem radio-difuzije treba da obezbedi takmičenje ne samo za osvajanje publike, nego i za raznovrsnost i kvalitet programa. Činjenica da će tokom sledećih 15 godina biti mogučnosti da se uvedu nove stanice,

152