RTV Teorija i praksa

sredstva audiovizuelne komunikacije, i konkretno koriščenje tih sredstava kao osnove za estetsku delatnost. Prema tome, i uloga komunikativnih sistema kao i sredstava informacija uopšte, u uslovima kapitalističkog i socijalističkog poretka je suštinski različita. Jer država, društvo, mogu delovati kako na proces uvođenja ove ili one tehnike (tokovi ovde variraju ne samo u zavisnosti od nivoa opreme zemalja, več i od svesne podrške ili kočenja pravaca naučnog istraživanja), tako i na informaciju, koja čini sadržaj saopštenja. Zato nije čudno da specifičnost buržoaskog načina proizvodnje stavlja svoj pečat i na teorijska istraživanja sredstava veze i umetnosti. Pravilno utvrđujuči da je razvoj audiovizuelne komunikacije imao nesumnjiv uticaj na forme postojanja i širenja prirodnog jezika, neki zapadni filozofi čine nepotreban korak metafizički izvodeči iz razvoja audiovizuelnog niza smrt štampane reči. 20 Zakonomernosti razvoja tehnike i kapitalističkog tržišta oni prenose u oblast principijelno drukčiju po svojoj imanentnoj prirodi. Ako na nivou potražnje i ponude u SAD televizija i ilustrovani časopisi konkurišu jedno drugom (ne govoreči o još očiglednijoj „borbi” bioskopa i televizije), i popularnost ovoga ili onoga programa može dovesti do kraha paralelnog izdanja, to nikako ne znači da, razmatrano u celini, opštenje među Ijudima fatalno ide ka hegemoniji audiovizuelnog niza. Obratno, analiza komunikativnih sistema zasnovanih na novoj tehnici, dokazuje da su sva raznovrsna sredstva opštenja među Ijudima sposobna da sačine celovit i harmoničan kompleks, koji če i

30 Vidi M.McLuhan: The Gutemberg Galaxy, N.Y., 1962.

121