RTV Teorija i praksa

Ljubinko Miljković

MUZIKA U „NEDELJI RADIJA”

Ovogodišnja takmičarska smotra muzičkih emisija u okviru „Nedelja radija” odvijala se u okvirima izrazito suženih mogučnosti izbora emisija za prezentaciju. Po promenjenoj osnovnoj zamisli takmičenja, iz čije suštine su proizilazile propozicije učešča, svaki radio-centar je imao vremenski termin od samo 60 minuta da prikaže ostvarenja svog muzičkog programa, do kojih se došlo prethodnom selekcijom. Poznata je činjenica da po prirodi stvari svaka ambicioznije koncipirana emisija pretpostavlja znatnije raspoloživo vreme za razmah koncepta i realizacije, pa su zato skoro sve radio-stanice u takmičarskom delu muzičkih programa učestvovale sa jednom do dve emisije. Pored toga ne može se smatrati nepoznatom ni okolnost da je muzička materija veoma raznovrsna i raznorodna, jer se sastoji iz mnoštva međusobno različitih, pa i kontrastnih vrsta i podvrsta, a ne samo osnovnih žanrova. Da bi se samo reprezentovalo ono što je izuzetnije ostvareno iz tog obilja neophodni su širi termini, a takmičenje, čija prava namena mora biti stalno unapređenje programa, a ne samo ustanovljivanje reprezentativnosti pojedinih ostvarenja, za realizovanje suštinske funkcije pretpostavlja vreme u kome če dovoljno raznovrsna materija biti prezentirana za međusobno informisanje i ocenjivanje. Ostaje utisak kao da sastavljači propozicija ovoga puta tu važnu činjenicu nisu dovoljno imali u vidu, pogotovu što je čistom retrospekcijom ostvarenja nastavljen takmičarski deo, pri čemu je svaki radio-centar imao na raspolaganju pogodnih 120 minuta. Razumljivo je da su u tom „nezvaničnom delu” mogli naći i našli svoje mesto i neki ne samo zanimljivi, već i informativno veoma instruktivni prilozi i eraisije koji pripadaju modernom radiju i njegovim savremenim emancijama. Upravo je zato i šteta što takmičenje nije imalo širi karakter. Jedinstveno delovanje raznorodnim elementima uz integrisanje kontrasta, sve suštastvenija simbioza teksta i muzike uz brisanje svih oštrih grarjfca koje podvajaju programsku materiju iste ili slične tipske strukture, to su samo najuočljivije tendencije razvoja muzičkog radio-programa kod nas u ovom trenutku. Istovremeno se sve jasnije ocrtavaju i nove pojmovne i sadržajne podele, pre svega, u smislu šire diferencijacije prema

135