RTV Teorija i praksa

Prateći rad na tim delima i njihovo pretakanje u radio, učinilo mi se da je bitno što svako od ovih dela sadrži u stvari, dramu u sebi. Drugo je pitanje da h postoji reditelj za to delo, ako postoji onda ima i emisije. A ako ga nema - nema radio-dramske emisije. Mnogi se sećaju ovde da je o Gospođici bilo vrlo mnogo reči desetak godina, pa nije realizovana. I sreča je što nije bila realizovana, jer ja znam te zamisli, ne bi uspele. I znam da često neki tekst stoji, stoji dok se ne nađe reditelj koji ima jednu zamisao celovitog, novog radiofonskog dramskog dela. Mislim da je osnovno da se radi o stvaranju novih celovitih radiofonskih dramskih dela. Jer, redukovanje, vađenje fragmenata, lepljenje fragmenata, to je drugi posao, to nije predmet našeg interesovanja. Pomenula sam Uskokovića, Andrića, Crnjanskog, Krležu, Daviča, Petrovića, Matića i Kiša i neke druge pisce. Svaki od tih autora je zahtevao svoj ključ. Jer, ne može se raditi Matić kao što se radi Andrić. I ako se nađe taj ključ neko će se raslojavati, neko sažimati, neko premeštati, nekome se neče pomeriti nijedna rečenica sa svog mesta (kao što je uradio Belović u razgovoru s Gojom - on je samo izvlačio, maksimalno slivao dva glasa koja su ispredala misli, na jednoj, opet, zvučnoj osnovi koja je pomagala svemu tome). Recirao, zanimljivo je praćenje karaktera, različitog karaktera tih adaptacija koje su, recimo, prezentirane na međunarodnim takmičenjima, koje su dobile, čak, nagrade ispred nekih originalnih radio-drama, a adaptacije su, i u večoj meri radiofonska dramska dela nego dela pisana za radio. Dr BOŽIDAR KOVAČEK: Anegdotičnost svojom jednostavnošću često mnogo može da pomogne da neku nasiućivanu pojavu približimo jasnijem određivanju. Počeću zato i ja anegdotski, priznajuči tako da se upuštam u neizvesno, kao slab plivač kad zagazi u nepoznatu mutnu vodu. Pre nego što sam na radiju čuo Tatićevu Gospodicu došla mi je u ruke knjiga koju i sada držim. Piše na koricama: Ivo Andrić, Gospodica. Otaorio sam je, pregledao, začudio se i uznemirio. Jednostavno nisam znao da je čitam. Prepuna je za mene novih grafičkih rešenja, raznih crta i crtica, šara i krivulja, sa različitim tipovima slova kao da je štamparski katalog,

143