RTV Teorija i praksa

njent osnovne prezentativne norme - ne može joj se osporiti jedno: da je postigla neposrednu autentičnost u pristupu onom 0 čemu želi da govori, odnosno u onom što želi da nam pokaže 1 prikaže Reč je, očigledno dakle, o tome da je televizija i pored toga što je u svom razvoju, a docnije i u svojoj tehničkoj i tehnološkoj zasebnosti, koristila iskustva drugog medija - fiima (a delom čak i pozorišta!) pronašla i sopstveni put koji ju je napokon izdvojio a samim tim i odredio karakteristike svojstvene samo njoj, znači i novoj estetici i teoriji što sasvim logično iz svcga na kraju proizlazi anaiizovanjcm njenog organizma i načina na koji ona dejstvuje Informativnost, neposrednost, autentičnost, svojstvo da se direktno uključi u događaj i na taj način u istom trenutku sruši sve konvencije unapred pripremanog - učinili su televiziju medijem mase, sredstvom pomoću kojeg su Ijudi - iako istovremeno razdvojeni kontinentima - mogli da budu istovremeno svedoci nečega što se pred njima, na ekranu, događa i svedoci takozvane realne ili pojavne stvarnosti koju je ona (televizija) uhvatila Pitanje je, naravno, u kojoj je meri umetničko prisutno u organizmu televizije, i ako je uopšte prisutno - o kakvoj je umetnosti reč? Precizan odgovor na ovo pitanje - bez obzira na brojne pokušaje estetičara i teoretičara - još nije dat: jer, ni sama televizija, kao fenomen u širem smislu te reči, nije dovoljno razjašnjena Prema tome, kada se budu ispitale sve komponente koje je čine autohtonom i zasebnom po svojim karakteristikama, i kada se budu kristalizovala neka njena sopstvena iskustva pročišćena uticaja drugih medija - i kada se do kraja ispita njeno dejstvo kao sociološkog, komunikativnog, umetničkog i estetskog fenomena - moči če, razume se, da se i nešto preciznije kaže o čisto umetničkom učinku a samim tim i o njenim osnovnim vrednostima izraženim u tom kontekstu, Razmišljanja u ovom pravcu, manje su ili više „opšta mesta”, ili izražena u jednom širem okviru koji niti provocira preciznija pitanja niti pak ima ambicija da konkretnije odgovara na pojedinačna odredišta televizije kao prezentativnog organizma Zato bismo, u daljem tekstu, pokušali da ipak suzimo sfere interesovanja i nešto bliže kažemo o samo nekim njenim svojstvima, odnosno o konkretnijim iskustvima televizije, koja

51