RTV Teorija i praksa

određenim pravilima i konvencijama, Po svemu tome, kada se uzme u obzir da je i televizijska drama i glumljena i režirana, i da joj je povod dramski tekst - dakle da poseduje sve uslove svojstvene dramskom događanju u pozorištu - izlazi da je sasvim opravdano to što smo rekli malo čas da je termin „televizijska drama” sasvim uslovno određen i da se pod tim zapravo podrazumevaju i sličnosti i razlike koje XV drama u odnosu na druge medije u sebi nosi podjednako. To je njeno iskustvo s jedne strane, Na drugoj strani, televizijska drama obilato crpi iskustva filma i transponovane elemente ovog umetničkog medija sasvim otvoreno, i rekli bismo s dosta umešnosti, infiltrira unutar svojih izražajnih elemenata i na taj način unapređuje svoj izraz. Ovalcva praksa, kada se televizijska struktura koristi datostima filmskog izražavanja - što je retko samo puko koketiranje već svesna upotreba - u krajnjoj liniji i krajnjem rezuitatu možda dovodi do onoga kada bismo več mogli da govorimo i o izvesnim naznakama umetničkog u televiziji. Ovoga puta, naravno, reč je isključivo o televizijskoj drami kao posebnom izražajnom organizmu, a u kojoj je - pogledamo li i istoriju televizije ona imala i svoje prve iskorake.' Po svemu što smo izneli u prethodnim redovima, gledajuči uopšteno, nije teško zaključiti i reći da je televizijska drama negde na središnjici između pozorišta i filma Ova definicija, svakako neprecizna, ali i zato najlogičnija u ovom trenutku, možda tek daje neke naznake o suštini televizijske drame kao žanra. U suštini, njen organizam je mnogo složeniji i sadrži u svakom slučaju i mnoge druge elemente koji se javljaju kao bitan preduslov u njenoj ostvarljivosti i realizaciji. Cak iako je rečeno da bi najbliže odredište TV drame bilo negde na sredini između pozorišta i filma, čini se da time ipak nije sve rečeno, niti pak sve dovoljno razjašnjeno. Jer, ništa nismo rekli o autentičnosti, televizičnosti ovog, nazovimo ga tako, hibrida. Ili žanra, što je svakako prikladnije. Dramski prizor u pozorištu, dakle izveden na sceni, u frontalnom mizanscenu kako smo već rekli - ako ima ambicija da bude snažan, impresivan i da u dobroj meri pleni pažnju svih gledalaca u sali - mora biti izuzetno podstaknut

' ~U saradnji sa osobljem Berdove laboratorije BBC je 14. jula 1930 godine popodne emitovao prvu TV dramu u Evropi po komadu Luiđiia Pirandela Coveksa cvetom u ustima kojusu.za polučasovno trajanje na televiziji, adaptirali i režiraliLansSivking (Lance Sieveking, BBC) i Sidni Mouzli (S'dnev Moseleu, Baird TV Lld ), ~RTV-teorija -teorija i praksa”, br 21,str 80

53